Juliusz Kossak w całej swojej twórczości daje odzwierciedlenie jego ogromnej pasji, jaką były konie. Często malował konkretne stadniny, targi na konie lub po prostu sceny, w których to koń był głównym bohaterem.
Oferowany Państwu obraz został namalowany po jego podróży na Ukrainę, którą tak opisuje Kazimierz Olszański: Latem 1874 roku Kossak z Brandtem odbyli znów wycieczkę, tym razem do Bałty i Chocimia, na słynne targi koni, z których obaj artyści zebrali obfity materiał wrażeń, obserwacji, pomysłów i szkiców z natury do planowanych kompozycji. Kossak namalował z tej wyprawy dwie mniejsze sceny `W drodze do Bałty`, tj. obu malarzy jadących furką; dalej trzy duże akwarele przedstawiające `Jarmark na konie w Bałcie`: jedną z wózkiem ciągnionym przez czwórkę siwków (za którymi widać obu artystów) pośród mnóstwa koni i ludzi [patrz. D. A. Rempex, 55 Aukcja Dzieł Sztuki i Antyków, 14 czerwca 200 roku, poz. kat. 255 - szkic do kompozycji], drugą z grupą napędzanych koni na pierwszym planie, na tle całego miasteczka i wiatraków (z widocznymi postaciami ich obu, z prawej strony); trzecią z wjeżdżająca na targ między konie furą z żydowskimi kupcami [praca oferowana]. [Kazimierz Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s. 59]
Kompozycja ta znana jest także z przerysu Wojciecha Kossaka zamieszczonego w Kłosach w maju 1877 roku. [Kazimierz Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s. 58, Fig. 62].
W tej imponujących jak na tego artystę rozmiarów pracy Juliusz Kossak łączy swoją pasją związaną z końmi jak i wielkie zainteresowanie egzotyką.
Zwraca uwagę mistrzostwo operowania techniką akwareli. Z lat 1874 - 1875 pochodzi wiele znakomitych prac Juliusza Kossaka wykonanych właśnie w tej technice malarstwa, jak choćby cykl Polowanie na niedźwiedzia u księcia Adama Sapiehy w Siankach i Użoku.

119
Juliusz KOSSAK (1824 Nowy Wiśnicz - 1899 Kraków)

Jarmark na konie w Bałcie, 1875

akwarela, ołówek, papier; 38,8 x 73,3 cm;
sygn. i dat. l. d.: Juliusz Kossak / 1875

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Juliusz Kossak w całej swojej twórczości daje odzwierciedlenie jego ogromnej pasji, jaką były konie. Często malował konkretne stadniny, targi na konie lub po prostu sceny, w których to koń był głównym bohaterem.
Oferowany Państwu obraz został namalowany po jego podróży na Ukrainę, którą tak opisuje Kazimierz Olszański: Latem 1874 roku Kossak z Brandtem odbyli znów wycieczkę, tym razem do Bałty i Chocimia, na słynne targi koni, z których obaj artyści zebrali obfity materiał wrażeń, obserwacji, pomysłów i szkiców z natury do planowanych kompozycji. Kossak namalował z tej wyprawy dwie mniejsze sceny `W drodze do Bałty`, tj. obu malarzy jadących furką; dalej trzy duże akwarele przedstawiające `Jarmark na konie w Bałcie`: jedną z wózkiem ciągnionym przez czwórkę siwków (za którymi widać obu artystów) pośród mnóstwa koni i ludzi [patrz. D. A. Rempex, 55 Aukcja Dzieł Sztuki i Antyków, 14 czerwca 200 roku, poz. kat. 255 - szkic do kompozycji], drugą z grupą napędzanych koni na pierwszym planie, na tle całego miasteczka i wiatraków (z widocznymi postaciami ich obu, z prawej strony); trzecią z wjeżdżająca na targ między konie furą z żydowskimi kupcami [praca oferowana]. [Kazimierz Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s. 59]
Kompozycja ta znana jest także z przerysu Wojciecha Kossaka zamieszczonego w Kłosach w maju 1877 roku. [Kazimierz Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s. 58, Fig. 62].
W tej imponujących jak na tego artystę rozmiarów pracy Juliusz Kossak łączy swoją pasją związaną z końmi jak i wielkie zainteresowanie egzotyką.
Zwraca uwagę mistrzostwo operowania techniką akwareli. Z lat 1874 - 1875 pochodzi wiele znakomitych prac Juliusza Kossaka wykonanych właśnie w tej technice malarstwa, jak choćby cykl Polowanie na niedźwiedzia u księcia Adama Sapiehy w Siankach i Użoku.