Wojciech Weiss po raz pierwszy zetknął się ze sztuką japońską podczas swojego pobytu w Paryżu w latach 1899 - 1900. W Krakowie natomiast po 1901 roku miał sposobność kontynuacji z nią kontaktu, dzięki zawiązanej przyjaźni z Feliksem Jasieńskim, który przywiózł do tego miasta swoją olbrzymią kolekcję sztuki i rzemiosła dalekowschodniego. Weiss zafascynowany kulturą Japonii, która niewątpliwie wywarła na niego ogromny wpływ, wykorzystywał motywy dalekowschodnie w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Czego wybitnym przykładem jest "Japonka"/ "Rózia w japońskim kimonie". Piękna, młoda europejka o tajemniczej urodzie w oryginalnym, japońskim kimonie. To zderzenie dwóch diamertalnie różnych kultur łączy się w nastrojowej i wyważonej kompozycji. Obraz wystawiany m.in. na wystawie "Japan in the Fin-de-siecle Poland. Feliks Jasieński`s Collection of Japanese Art. and Polish Modernism"` Japonia 1990. Jako depozyt eksponowany w Galerii Polskiego Malarstwa i Rzeźby XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie w okresie od 1995 do 1997 roku. Ekspertyza; Zofia Weiss - Nowina Konopka, Kraków, 4.12. 1998 r.
Wymiary: 118 x 80 cm
Technika: olej, płótno
Wojciech Weiss po raz pierwszy zetknął się ze sztuką japońską podczas swojego pobytu w Paryżu w latach 1899 - 1900. W Krakowie natomiast po 1901 roku miał sposobność kontynuacji z nią kontaktu, dzięki zawiązanej przyjaźni z Feliksem Jasieńskim, który przywiózł do tego miasta swoją olbrzymią kolekcję sztuki i rzemiosła dalekowschodniego. Weiss zafascynowany kulturą Japonii, która niewątpliwie wywarła na niego ogromny wpływ, wykorzystywał motywy dalekowschodnie w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Czego wybitnym przykładem jest "Japonka"/ "Rózia w japońskim kimonie". Piękna, młoda europejka o tajemniczej urodzie w oryginalnym, japońskim kimonie. To zderzenie dwóch diamertalnie różnych kultur łączy się w nastrojowej i wyważonej kompozycji. Obraz wystawiany m.in. na wystawie "Japan in the Fin-de-siecle Poland. Feliks Jasieński`s Collection of Japanese Art. and Polish Modernism"` Japonia 1990. Jako depozyt eksponowany w Galerii Polskiego Malarstwa i Rzeźby XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie w okresie od 1995 do 1997 roku. Ekspertyza; Zofia Weiss - Nowina Konopka, Kraków, 4.12. 1998 r.