Reprodukowany: Władysława W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004 Wydawnictwo Kluszczyński, il. na s. 92.

Dzięki Ślewińskiemu martwa natura stała się równie ważnym, jak inne, tematem w malarstwie polskim. Władysława Jaworska napisała o martwych naturach Ślewińskiego: "Można zaryzykować twierdzenie, że w martwej naturze i kwiatach wypowiedział się najpełniej i najbardziej osobiście. I to w sensie emocji, jak i malarskiego kunsztu" (W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991, s. 82).
Przykładami martwych natur, w których występują kwiaty w doniczce, są: Dwie doniczki begonii z 1907 r., ol., pł., 50 x 58 cm (Musée d`Orsay w Paryżu), Martwa natura z wazonem kwiatów i doniczką z tulipanem z ok. 1898 r., ol., pł., 45 x 65 cm (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz Czerwony hiacynt i jabłka z ok. 1905 r., ol., pł., 48 x 33 cm (wł. prywatna, Lozanna).
Z ekspertyzy Władysławy Jaworskiej (z dnia 16 VII 2001): "Obraz nie jest datowany. Należy on do długiego cyklu martwych natur z kwiatami i owocami, ulubionego motywu artysty. Porównując jego budowę, kolorystykę i sposób malowania z datowanymi płótnami - proponuję przyjąć rok 1907 [...], prawdopodobnie w Monachium (m.in. Kat. 193)". [=Katalog dzieł wszystkich, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1983].

Ekspertyza konserwatorska Elżbiety Bogaczewicz-Biernackiej z października 2001 r.

35
Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

JABŁKA W FAJANSOWEJ PATERZE I DZBAN Z KWIATAMI, ok. 1907

olej na płótnie, 44 x 60 cm,
sygnowany u dołu po prawej "WŚlewiński"
Pochodzenie: ze zbiorów rodziny Fijałkowskich w Skłótach k. Kutna. Obraz został prawdopodobnie podarowany przez artystę siostrze przyrodniej - Helenie Fijałkowskiej z domu Ślewińskiej - podczas pobytu Ślewińskiego w Polsce (1905-1910).

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Reprodukowany: Władysława W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004 Wydawnictwo Kluszczyński, il. na s. 92.

Dzięki Ślewińskiemu martwa natura stała się równie ważnym, jak inne, tematem w malarstwie polskim. Władysława Jaworska napisała o martwych naturach Ślewińskiego: "Można zaryzykować twierdzenie, że w martwej naturze i kwiatach wypowiedział się najpełniej i najbardziej osobiście. I to w sensie emocji, jak i malarskiego kunsztu" (W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991, s. 82).
Przykładami martwych natur, w których występują kwiaty w doniczce, są: Dwie doniczki begonii z 1907 r., ol., pł., 50 x 58 cm (Musée d`Orsay w Paryżu), Martwa natura z wazonem kwiatów i doniczką z tulipanem z ok. 1898 r., ol., pł., 45 x 65 cm (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz Czerwony hiacynt i jabłka z ok. 1905 r., ol., pł., 48 x 33 cm (wł. prywatna, Lozanna).
Z ekspertyzy Władysławy Jaworskiej (z dnia 16 VII 2001): "Obraz nie jest datowany. Należy on do długiego cyklu martwych natur z kwiatami i owocami, ulubionego motywu artysty. Porównując jego budowę, kolorystykę i sposób malowania z datowanymi płótnami - proponuję przyjąć rok 1907 [...], prawdopodobnie w Monachium (m.in. Kat. 193)". [=Katalog dzieł wszystkich, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1983].

Ekspertyza konserwatorska Elżbiety Bogaczewicz-Biernackiej z października 2001 r.