"Ivon aus Polen" pochodzi z projektu "Obsession" specjalnie przygotowanego na wystawę indywidualną w Galerie Kreis w Norymberdze w ubiegłym roku. Projekt zakładał stworzenie dwóch oddzielnych, diametralnie różniących sie światów.
Na parterze galerii powstał klub OBSESSION oferujący usługi seksualne 20-dziestu "kobiet", które reprezentowane były przez uszyte poduszki z motywem waginalnym. Każda poduszka miała swoje imię, każda posiadała swoją zakładkę na stronie internetowej klubu, gdzie reklamowała swoje usługi. Na każdej poduszce został umieszczony z tyłu QR kod łączący z odpowiednią zakładką na stronie internetowej. Motywy wykorzystane przy szyciu poduszek zaczerpnięte zostały ze strojów ludowych, charakterystycznych dla krajów pochodzenia "kobiet". Klub przesycony był atmosfera erotyczną, wypełniony gadżetami z powtarzającymi się elementem waginalnym.
Zupełnie inna atmosfera panowała w podziemiach. Metalowe, kręcone schody prowadziły do dolnego pomieszczenia pozbawionego okien. Panował tam mrok, a zwiedzający oglądali przestrzeń z latarką w rękach. Słup światła odsłaniał odpychającą, smutną przestrzeń, miejsce w którym przetrzymywano dziewczyny pracujące na górze w klubie tonącym w różowym świetle...
Projekt dotyczył tematu handlu kobietami do wymuszonej prostytucji. Sytuacji, w którą wplątuje się wiele kobiet często nie podejmujących samodzielnie decyzji o prostytuowaniu się. Szacuje się, że około 15 tys. Polek rocznie trafia w ten sposób do pracy w prostytucji.
Erotyka, seksualność tak jak i każda inna sfera posiada dwa oblicza - jasne i ciemne...

Studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie w pracowni prof. Stefana Borzęckiego i prof. Jerzego Nowakowskiego. Dyplom uzyskała w roku 2001. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. W 2012 uzyskała stopień doktora. Wszystkie jej prace w mniejszym lub większym stopniu dotyczą tematyki feministycznej. Twierdzi, że nie wynika to z pragnienia żarliwego manifestowania ściśle określonej postawy. Porusza ten temat, ponieważ dotyczy on bezpośrednio jej - kobiety. W pewien sposób wykorzystuje swoją płeć i dzięki niej przekazuje specyficzny, kobiecy sposób patrzenia na świat. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych (m.in. Międzynarodowe Triennale Rzeźby, Poznań 2006; Festiwalu Sztuki Młodych "Przeciąg", Szczecin 2007; "Rybie Oko 5", Biennale Sztuki Młodych, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk 2008; "28 dni", CSW Łaźnia, Gdańsk 2009; 6 Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych "inSPIRACJE", Szczecin 2010; "Artystki artystom", CSW Łaźnia, Gdańsk 2010; SILESIA ART BIENNALE, Muzeum Współczesne Wrocław 2012; "Corpo Femmina", Dom Norymberski, Kraków 2013) oraz indywidualnych (Centrum Rzeźby Współczesnej, Orońsko 2006; "Róż", BWA Sanok, 2007; "Lekcja otwartości", BWA Sanok 2008; "Dzielna Dziewica", Art Agenda Nova, Kraków 2011; "Kaplica Waginy", Galeria Rzeźby ASP, Kraków 2012; "Obsession", Galerie Kreis, Norymberga, Niemcy 2013).

11
Iwona DEMKO (ur. 1974)

Ivon aus Polen, 2013

technika własna, 38 x 32 cm,
sygnatura w postaci wszytej metki

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Ivon aus Polen" pochodzi z projektu "Obsession" specjalnie przygotowanego na wystawę indywidualną w Galerie Kreis w Norymberdze w ubiegłym roku. Projekt zakładał stworzenie dwóch oddzielnych, diametralnie różniących sie światów.
Na parterze galerii powstał klub OBSESSION oferujący usługi seksualne 20-dziestu "kobiet", które reprezentowane były przez uszyte poduszki z motywem waginalnym. Każda poduszka miała swoje imię, każda posiadała swoją zakładkę na stronie internetowej klubu, gdzie reklamowała swoje usługi. Na każdej poduszce został umieszczony z tyłu QR kod łączący z odpowiednią zakładką na stronie internetowej. Motywy wykorzystane przy szyciu poduszek zaczerpnięte zostały ze strojów ludowych, charakterystycznych dla krajów pochodzenia "kobiet". Klub przesycony był atmosfera erotyczną, wypełniony gadżetami z powtarzającymi się elementem waginalnym.
Zupełnie inna atmosfera panowała w podziemiach. Metalowe, kręcone schody prowadziły do dolnego pomieszczenia pozbawionego okien. Panował tam mrok, a zwiedzający oglądali przestrzeń z latarką w rękach. Słup światła odsłaniał odpychającą, smutną przestrzeń, miejsce w którym przetrzymywano dziewczyny pracujące na górze w klubie tonącym w różowym świetle...
Projekt dotyczył tematu handlu kobietami do wymuszonej prostytucji. Sytuacji, w którą wplątuje się wiele kobiet często nie podejmujących samodzielnie decyzji o prostytuowaniu się. Szacuje się, że około 15 tys. Polek rocznie trafia w ten sposób do pracy w prostytucji.
Erotyka, seksualność tak jak i każda inna sfera posiada dwa oblicza - jasne i ciemne...

Studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie w pracowni prof. Stefana Borzęckiego i prof. Jerzego Nowakowskiego. Dyplom uzyskała w roku 2001. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. W 2012 uzyskała stopień doktora. Wszystkie jej prace w mniejszym lub większym stopniu dotyczą tematyki feministycznej. Twierdzi, że nie wynika to z pragnienia żarliwego manifestowania ściśle określonej postawy. Porusza ten temat, ponieważ dotyczy on bezpośrednio jej - kobiety. W pewien sposób wykorzystuje swoją płeć i dzięki niej przekazuje specyficzny, kobiecy sposób patrzenia na świat. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych (m.in. Międzynarodowe Triennale Rzeźby, Poznań 2006; Festiwalu Sztuki Młodych "Przeciąg", Szczecin 2007; "Rybie Oko 5", Biennale Sztuki Młodych, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk 2008; "28 dni", CSW Łaźnia, Gdańsk 2009; 6 Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych "inSPIRACJE", Szczecin 2010; "Artystki artystom", CSW Łaźnia, Gdańsk 2010; SILESIA ART BIENNALE, Muzeum Współczesne Wrocław 2012; "Corpo Femmina", Dom Norymberski, Kraków 2013) oraz indywidualnych (Centrum Rzeźby Współczesnej, Orońsko 2006; "Róż", BWA Sanok, 2007; "Lekcja otwartości", BWA Sanok 2008; "Dzielna Dziewica", Art Agenda Nova, Kraków 2011; "Kaplica Waginy", Galeria Rzeźby ASP, Kraków 2012; "Obsession", Galerie Kreis, Norymberga, Niemcy 2013).