WYSTAWIANY:
- Wiktor Dyndo, Propaganda, Unit24 Gallery, Londyn, Wielka Brytania, 2015
- XY, MODEM, Debrecen, Węgry, 2017
- Wiktor Dyndo, Internet Lies, Gallery MISR, Kair, Egipt, 2018
„Internet Lies to cykl prac, w którym odnoszę się do zdjęć towarzyszących nam w sieci, a ilustrujących wydarzenia i problemy współczesnego świata. Zastanawiam się, na ile obrazy (zarówno te samodzielne, jak i te towarzyszące artykułom)wpływają na widza – na jego percepcję” – mówi Wiktor Dyndo. Czy zadajemy sobie pytania o prawdziwość tych fotografii, o budowanie na ich podstawie zamierzonych emocji? Czy efektowne wizualnie obrazy z wojennych frontów albo katastrof nie prowadzą do jeszcze większej powierzchowności potraktowania tematu niż ma to miejsce w tekście opisującym dane wydarzenie? Problem polega na tym, że przestaliśmy zadawać sobie tego typu pytania, a niepostawienie pewnych pytań – w tym o obrazy, które do nas docierają za pośrednictwem Internetu, jest bardziej niebezpieczne niż nieumiejętność odpowiedzi na nie.
Cykl „Internet Lies” powstał świadomie w tradycyjnym medium, jakim jest malarstwo. Technika ta pozwala zachować odpowiedni dystans, powstrzymać się od jednoznaczności. Dodatkowo i celowo wybrałem pionowy format, nie zaś w pewien sposób naturalny dla tej tematyki poziomy, który nawiązywałby do tabletu czy komputera. Taka kompozycja odsyła do okładek tygodników (czyli do „wcześniejszego” medium, które dostarczało odbiorcom odpowiednio dobrane obrazy do danej sytuacji). Jak komentuje artysta: „Malarstwo odrealnia, nadaje tak bardzo istotny dla mnie sens formalny, dziejący się na powierzchni płótna, przy jednoczesnym równie ważnej tematyce odwołującej się ściśle do otaczającej nas rzeczywistości politycznej, czy społecznej. Każdy ruch pędzla, ‘błąd’ względem fotograficznego wizerunku, to elementy, które poszerzają pole interpretacji, oddalają odbiorcę od prostych odpowiedzi, o które przy poruszanych przeze mnie tematach, niestety bardzo łatwo.
Za łatwo”.

Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w w wielu wystawach w Polsce (m.in. Biennale Sztuki Młodych "Rybie oko 5" w Słupsku, 2008; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Galeria Bielska BWA, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa; Atak, Warszawa, 2013) oraz za granicą (m.in. wystawy indywidualne w Kairze, 2005; Teheranie, 2007). Laureat I Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Malarskim "Obraz Przestrzeni Publicznej“, organizowanym przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (2009). Jego prace znajdują się w kolekcjach w Polsce i za granicą, m. in. w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Francji, Iranie, Egipcie oraz Stanach Zjednoczonych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

33
Wiktor DYNDO (ur. 1983)

"Internet Lies", 2014 r.

olej/płótno, 40 x 33 cm
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: 'WIKTOR | DYNDO | INTERENET LIES | 40 x 33 cm | OIL/CANVAS | 2014'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

19.09.2019

19:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 4 000 - 5 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

WYSTAWIANY:
- Wiktor Dyndo, Propaganda, Unit24 Gallery, Londyn, Wielka Brytania, 2015
- XY, MODEM, Debrecen, Węgry, 2017
- Wiktor Dyndo, Internet Lies, Gallery MISR, Kair, Egipt, 2018
„Internet Lies to cykl prac, w którym odnoszę się do zdjęć towarzyszących nam w sieci, a ilustrujących wydarzenia i problemy współczesnego świata. Zastanawiam się, na ile obrazy (zarówno te samodzielne, jak i te towarzyszące artykułom)wpływają na widza – na jego percepcję” – mówi Wiktor Dyndo. Czy zadajemy sobie pytania o prawdziwość tych fotografii, o budowanie na ich podstawie zamierzonych emocji? Czy efektowne wizualnie obrazy z wojennych frontów albo katastrof nie prowadzą do jeszcze większej powierzchowności potraktowania tematu niż ma to miejsce w tekście opisującym dane wydarzenie? Problem polega na tym, że przestaliśmy zadawać sobie tego typu pytania, a niepostawienie pewnych pytań – w tym o obrazy, które do nas docierają za pośrednictwem Internetu, jest bardziej niebezpieczne niż nieumiejętność odpowiedzi na nie.
Cykl „Internet Lies” powstał świadomie w tradycyjnym medium, jakim jest malarstwo. Technika ta pozwala zachować odpowiedni dystans, powstrzymać się od jednoznaczności. Dodatkowo i celowo wybrałem pionowy format, nie zaś w pewien sposób naturalny dla tej tematyki poziomy, który nawiązywałby do tabletu czy komputera. Taka kompozycja odsyła do okładek tygodników (czyli do „wcześniejszego” medium, które dostarczało odbiorcom odpowiednio dobrane obrazy do danej sytuacji). Jak komentuje artysta: „Malarstwo odrealnia, nadaje tak bardzo istotny dla mnie sens formalny, dziejący się na powierzchni płótna, przy jednoczesnym równie ważnej tematyce odwołującej się ściśle do otaczającej nas rzeczywistości politycznej, czy społecznej. Każdy ruch pędzla, ‘błąd’ względem fotograficznego wizerunku, to elementy, które poszerzają pole interpretacji, oddalają odbiorcę od prostych odpowiedzi, o które przy poruszanych przeze mnie tematach, niestety bardzo łatwo.
Za łatwo”.

Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w w wielu wystawach w Polsce (m.in. Biennale Sztuki Młodych "Rybie oko 5" w Słupsku, 2008; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Galeria Bielska BWA, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa; Atak, Warszawa, 2013) oraz za granicą (m.in. wystawy indywidualne w Kairze, 2005; Teheranie, 2007). Laureat I Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Malarskim "Obraz Przestrzeni Publicznej“, organizowanym przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (2009). Jego prace znajdują się w kolekcjach w Polsce i za granicą, m. in. w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Francji, Iranie, Egipcie oraz Stanach Zjednoczonych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.