Twórczość Wiktora Dyndo to najlepszy, niemal jedyny w Polsce przykład bezpośredniego malarskiego zainteresowania tematyką przemian politycznych na Bliskim Wschodzie, przenikania się kodów kulturowych między Europą a Islamem, roli mediów w przenoszeniu i translacji znaczeń i pojęć między tymi kręgami kulturowymi. Malarstwo Dyndo to także istotny komentarz do neoorientalizmu. W swojej twórczości artysta odwołuje się do wydarzeń międzynarodowych, wielokulturowości, percepcji terroryzmu, wojny i konfliktów zbrojnych. Prezentowana praca pochodzi z cyklu INTERNET LIES, w którym artysta: „odnosi się do zdjęć towarzyszących nam w sieci, a ilustrujących wydarzenia i problemy współczesnego świata. Zastanawia się, na ile obrazy (zarówno te samodzielne jak i te towarzyszące artykułom) wpływają na widza – na jego percepcję. Czy zadajemy sobie pytania o prawdziwość tych fotografii, o budowanie na ich podstawie zamierzonych emocji? Czy efektowne wizualnie obrazy z wojennych frontów albo katastrof nie prowadzą do jeszcze większej powierzchowności potraktowania tematu, niż ma to miejsce w tekście opisującym dane wydarzenie? Problem polega na tym, że przestaliśmy zadawać sobie tego typu pytania, a niepostawienie pewnych pytań – w tym o obrazy, które do nas docierają za pośrednictwem Internetu, jest bardziej niebezpieczne niż nieumiejętność odpowiedzi na nie”. Wiktor Dyndo jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Uniwersytetu Helwan w Kairze. W 2007 roku obronił dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka, za który otrzymał nagrody im. Józefa Szajny i Ewy Tomaszewskiej. Od 2009 roku regularnie bierze udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, w tym także w krajach Bliskiego Wschodu (m.in. Egipt, Iran). Jego obrazy bardzo często są reprodukowane w prasie i na okładkach książek m. in. Instytutu Wydawniczego Książka i Prasa oraz Wydawnictwa Akademickiego Dialog. Laureat I nagrody w konkursie Obraz Przestrzeni Publicznej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (2009), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Jego obrazy znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych, w kraju i zagranicą m. in. w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Francji, Iranie, Egipcie oraz Stanach Zjednoczonych.
olej, płótno, 40 x 33 cm, sygnowany na odwrociu:
'INTERNET LIES | 40 X 33 CM | OIL / CANVAS | 2014'
Twórczość Wiktora Dyndo to najlepszy, niemal jedyny w Polsce przykład bezpośredniego malarskiego zainteresowania tematyką przemian politycznych na Bliskim Wschodzie, przenikania się kodów kulturowych między Europą a Islamem, roli mediów w przenoszeniu i translacji znaczeń i pojęć między tymi kręgami kulturowymi. Malarstwo Dyndo to także istotny komentarz do neoorientalizmu. W swojej twórczości artysta odwołuje się do wydarzeń międzynarodowych, wielokulturowości, percepcji terroryzmu, wojny i konfliktów zbrojnych. Prezentowana praca pochodzi z cyklu INTERNET LIES, w którym artysta: „odnosi się do zdjęć towarzyszących nam w sieci, a ilustrujących wydarzenia i problemy współczesnego świata. Zastanawia się, na ile obrazy (zarówno te samodzielne jak i te towarzyszące artykułom) wpływają na widza – na jego percepcję. Czy zadajemy sobie pytania o prawdziwość tych fotografii, o budowanie na ich podstawie zamierzonych emocji? Czy efektowne wizualnie obrazy z wojennych frontów albo katastrof nie prowadzą do jeszcze większej powierzchowności potraktowania tematu, niż ma to miejsce w tekście opisującym dane wydarzenie? Problem polega na tym, że przestaliśmy zadawać sobie tego typu pytania, a niepostawienie pewnych pytań – w tym o obrazy, które do nas docierają za pośrednictwem Internetu, jest bardziej niebezpieczne niż nieumiejętność odpowiedzi na nie”. Wiktor Dyndo jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Uniwersytetu Helwan w Kairze. W 2007 roku obronił dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka, za który otrzymał nagrody im. Józefa Szajny i Ewy Tomaszewskiej. Od 2009 roku regularnie bierze udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, w tym także w krajach Bliskiego Wschodu (m.in. Egipt, Iran). Jego obrazy bardzo często są reprodukowane w prasie i na okładkach książek m. in. Instytutu Wydawniczego Książka i Prasa oraz Wydawnictwa Akademickiego Dialog. Laureat I nagrody w konkursie Obraz Przestrzeni Publicznej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (2009), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Jego obrazy znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych, w kraju i zagranicą m. in. w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Francji, Iranie, Egipcie oraz Stanach Zjednoczonych.