Okres swojej działalności z lat 1956-63 Tadeusz Kantor sam nazwał francuskim terminem informel. Wolał to określenie wyłaniającej się "bezforemności" malarstwa materii, od terminu bardziej rozpowszechnionego w Polsce - taszyzm (la tache - plama). Informelowe obrazy Kantora po raz pierwszy pokazano w Warszawie w grudniu 1956 w salonie Po prostu. Informel był jednak tylko jednym z przystanków na artystycznej drodze Kantora. Gdy "taszyzowanie" zrobiło się w Polsce naprawdę bardzo popularne, Kantor definitywnie odrzuca ten sposób tworzenia. W 1965 r. wyjeżdża na stypendium Forda do Nowego Jorku, gdzie poznaje nowe zjawiska w sztuce amerykańskiej (m.in. minimal-art, pop-art, happening).
olej, collage, płótno, 73 x 91 cm;
sygn. p.d.: Kantor;
na odwrocie napisy: T. Kantor / VIII1960 / CRACOVIE
oraz nalepka podstemplowana przez Głównego Konserwatora Zabytków
Okres swojej działalności z lat 1956-63 Tadeusz Kantor sam nazwał francuskim terminem informel. Wolał to określenie wyłaniającej się "bezforemności" malarstwa materii, od terminu bardziej rozpowszechnionego w Polsce - taszyzm (la tache - plama). Informelowe obrazy Kantora po raz pierwszy pokazano w Warszawie w grudniu 1956 w salonie Po prostu. Informel był jednak tylko jednym z przystanków na artystycznej drodze Kantora. Gdy "taszyzowanie" zrobiło się w Polsce naprawdę bardzo popularne, Kantor definitywnie odrzuca ten sposób tworzenia. W 1965 r. wyjeżdża na stypendium Forda do Nowego Jorku, gdzie poznaje nowe zjawiska w sztuce amerykańskiej (m.in. minimal-art, pop-art, happening).