Obraz wystawiany i opisany:
- Eugeniusz Markowski, Malarstwo, Galeria DAP, Warszawa 2005;
- Eugeniusz Markowski, Między bielą a czernią, między dobrem a złem, Galeria Milano, Warszawa 2015.

Głównym bohaterem ekspresyjnych, "dzikich" kompozycji Markowskiego jest zawsze człowiek poddany ciśnieniu rozmaitych emocji. Silnie zdeformowane postacie ludzkie, często upodobnionych do zwierząt, kłębią się na jego obrazach w nieustannym dążeniu do osiągnięcia niewiadomego celu. Wydaje się, że malarz traktuje swoich bohaterów z bezlitosną brutalnością; groteskowo śmieszni i zarazem tragiczni stają się metaforą ciemnej strony egzystencji. Bożena Kowalska pisze wręcz, że artysta "(...) kreuje w swoich obrazach i rysunkach odrażający cyrk ludzki. Człowiek występuje w nim z reguły nagi fizycznie i równocześnie obnażony psychicznie. Wraz ze strojem wyzbyty godności i wszelkiego wstydu, ujawnia niskie namiętności i okrucieństwo, chciwość i żądzę władzy, obłudę i trywialność, złość, głupotę i samolubność".
Małgorzata Kitowska-Łysiak, Instytut Historii Sztuki KUL, grudzień 2004
http://culture.pl/pl/tworca/eugeniusz-markowski

123
Eugeniusz MARKOWSKI (1912 Warszawa - 2007 Warszawa)

IL PASSEGGIO, 1989

olej, płótno
140 x 70 cm
datowany p.d.: 8. 5. 1989.
na odwrocie na górnej listwie napis: 10. "IL PASSEGGIO" 91.
Na lewej bocznej listwie uszkodzona nalepka: Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | Autor Eugeniusz Markowski | Tytuł dzieła... | Rodzaj dzieła... olej | Podpis autora...

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany i opisany:
- Eugeniusz Markowski, Malarstwo, Galeria DAP, Warszawa 2005;
- Eugeniusz Markowski, Między bielą a czernią, między dobrem a złem, Galeria Milano, Warszawa 2015.

Głównym bohaterem ekspresyjnych, "dzikich" kompozycji Markowskiego jest zawsze człowiek poddany ciśnieniu rozmaitych emocji. Silnie zdeformowane postacie ludzkie, często upodobnionych do zwierząt, kłębią się na jego obrazach w nieustannym dążeniu do osiągnięcia niewiadomego celu. Wydaje się, że malarz traktuje swoich bohaterów z bezlitosną brutalnością; groteskowo śmieszni i zarazem tragiczni stają się metaforą ciemnej strony egzystencji. Bożena Kowalska pisze wręcz, że artysta "(...) kreuje w swoich obrazach i rysunkach odrażający cyrk ludzki. Człowiek występuje w nim z reguły nagi fizycznie i równocześnie obnażony psychicznie. Wraz ze strojem wyzbyty godności i wszelkiego wstydu, ujawnia niskie namiętności i okrucieństwo, chciwość i żądzę władzy, obłudę i trywialność, złość, głupotę i samolubność".
Małgorzata Kitowska-Łysiak, Instytut Historii Sztuki KUL, grudzień 2004
http://culture.pl/pl/tworca/eugeniusz-markowski