Cykl Idoli, powstających od 1958 roku był przełomowy dla twórczości Aleksandra Kobzdeja. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych autor bezpowrotnie rozstaje się ze sztuką przedstawiającą. Obiekty powstają krótko po tym jak Kobzdej reprezentuje kraj na Biennale w Sao Paulo i w Wenecji. To właśnie za Idole Kobzdej zostaje nagrodzony II nagrodą w Brazylii. To zapewnia autorowi międzynarodowy rozgłos - w 1961 roku jego twórczość podziwiają widzowie Museum of Modern Art w Nowym Jorku - świątyni sztuki współczesnej. Komentarze po wystawach za oceanem są entuzjastyczne, w The Washington Post czytamy: "W malarstwie Kobzdeja odczuwa się międzynarodowe tchnienie. Jest ono nie tylko całkowicie pozbawione charakteru przedstawiającego, lecz jest zaabsorbowane fakturą i materią, tak charakterystyczną dla obecnej awangardy". Idol złoty jest esencją z najlepszego okresu twórczości Kobzdeja. Obraz zachwyca kolorem, zaskakuje bogatą fakturą. Specyficzna autorska technika czyni te prace absolutnie niepowtarzalnymi. Wyrażenie bóstwa w trójwymiarowym medium autor przełamuje charakterystyczną bogatą, rzeźbiarską fakturą. Dzieło stanowi niezbędny malarstwa materii w polskiej historii sztuki współczesnej.

WARUNKI SPRZEDAŻY:
- Zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

PODATKI I OPŁATY:
- Opłata organizacyjna: do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Wynosi ona 18%.
- Droit de suite: przy wybranych i oznaczonych obiektach, do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP.

DOGRYWKA:
Zgłoszenie oferty na 5 minut przed końcem aukcji uruchamia system dogrywki - licznik czasu widoczny w kolorze czerwonym.
W czasie dogrywki obiekt zostanie sprzedany dopiero wówczas, kiedy od ostatniego zgłoszenia upłynie 5 minut i w tym czasie nie zostaną odnotowane inne wyższe oferty.
Każda nowa oferta uruchamia system odliczania 5 minut i oczekiwania na wyższe oferty.

LICYTACJA
Każdy uczestnik aukcji zobowiązany jest zalicytować minimalną kwotą wskazaną przez system aukcyjny.
Istnieje także możliwość podania kwoty wyższej niż minimalne postąpienie. Licytujący może zdecydować:
- czy chce zalicytować wyższą ceną i od razu ma zostać wyświetlona wyższa oferta w licytacji
- czy podana cena stanowi maksymalny limit ceny, ukryty dla innych uczestników, a system będzie automatycznie licytował do wskazanego limitu.

03
Aleksander KOBZDEJ (1920-1972)

Idol złoty, 1961 r.

olej, asamblaż, płótno
137 x 80 cm
sygn. i dat. p.d.: Kobzdej / 1961
sygn., dat. i opis. na odwrocie:

ALEKSANDER KOBZDEJ
1961
"IDOL ZŁOTY"
80 X 137 cm

wystawiany:
Aleksander Kobzdej, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1962 r.
pochodzenie:
-kolekcja prywatna, Poznań
-praca została podarowana bezpośrednio przez artystę zaprzyjaźnionemu historykowi sztuki

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cykl Idoli, powstających od 1958 roku był przełomowy dla twórczości Aleksandra Kobzdeja. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych autor bezpowrotnie rozstaje się ze sztuką przedstawiającą. Obiekty powstają krótko po tym jak Kobzdej reprezentuje kraj na Biennale w Sao Paulo i w Wenecji. To właśnie za Idole Kobzdej zostaje nagrodzony II nagrodą w Brazylii. To zapewnia autorowi międzynarodowy rozgłos - w 1961 roku jego twórczość podziwiają widzowie Museum of Modern Art w Nowym Jorku - świątyni sztuki współczesnej. Komentarze po wystawach za oceanem są entuzjastyczne, w The Washington Post czytamy: "W malarstwie Kobzdeja odczuwa się międzynarodowe tchnienie. Jest ono nie tylko całkowicie pozbawione charakteru przedstawiającego, lecz jest zaabsorbowane fakturą i materią, tak charakterystyczną dla obecnej awangardy". Idol złoty jest esencją z najlepszego okresu twórczości Kobzdeja. Obraz zachwyca kolorem, zaskakuje bogatą fakturą. Specyficzna autorska technika czyni te prace absolutnie niepowtarzalnymi. Wyrażenie bóstwa w trójwymiarowym medium autor przełamuje charakterystyczną bogatą, rzeźbiarską fakturą. Dzieło stanowi niezbędny malarstwa materii w polskiej historii sztuki współczesnej.

WARUNKI SPRZEDAŻY:
- Zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

PODATKI I OPŁATY:
- Opłata organizacyjna: do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Wynosi ona 18%.
- Droit de suite: przy wybranych i oznaczonych obiektach, do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP.

DOGRYWKA:
Zgłoszenie oferty na 5 minut przed końcem aukcji uruchamia system dogrywki - licznik czasu widoczny w kolorze czerwonym.
W czasie dogrywki obiekt zostanie sprzedany dopiero wówczas, kiedy od ostatniego zgłoszenia upłynie 5 minut i w tym czasie nie zostaną odnotowane inne wyższe oferty.
Każda nowa oferta uruchamia system odliczania 5 minut i oczekiwania na wyższe oferty.

LICYTACJA
Każdy uczestnik aukcji zobowiązany jest zalicytować minimalną kwotą wskazaną przez system aukcyjny.
Istnieje także możliwość podania kwoty wyższej niż minimalne postąpienie. Licytujący może zdecydować:
- czy chce zalicytować wyższą ceną i od razu ma zostać wyświetlona wyższa oferta w licytacji
- czy podana cena stanowi maksymalny limit ceny, ukryty dla innych uczestników, a system będzie automatycznie licytował do wskazanego limitu.