Prezentowany obraz należy do wczesnych prac Menkesa powstałych w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. W tym czasie artysta, pomiędzy swoimi wizytami w Paryżu, malował rodzime pejzaże skupiając się przede wszystkim na widokach Karpat. Częsty w twórczości artysty w owym czasie był również folklor huculski, sceny zagrodowe i pasterskie. O ojczystym krajobrazie wyrażał się tak:
Chciałbym kiedyś tak namalować pejzaż, ażeby odczuł go chłop, związany z ziemią i naturą. Bardzo tęsknię za pejzażem polskim; jest piękniejszy niż na ogół sądzą. Również światło w Polsce jest wielce ciekawe.
(Artur Prędski, Malarze polscy we Francji, „Wiadomości Literackie“, 8: 1926, nr 46, s. 1)
olej, płótno
64,3 x 81,5 cm
sygn. p.d.: Menkes
na odwrocie:
– na płótnie (farbą): N o 7.;
– na górnej listwie krosna nalepka (druk, pieczęć): LUCIEN LEFEBVRE-FOINET | 19, rue Vavin et 2, rue Brea, Paris VIe | 8899 |COULEURS ET TOILES FINES;
– na prawej listwie krosna (tusz): N o 5;
– ponadto na każdej listwie krosna, w połowie jej długości, prostokątna pieczęć składu przyborów malarskich: ISKRA & KARMANSKI | KRAKÓW, poniżej słabo widoczne pieczęci z rozmiarem krosna (odpowiednio): 64 i 81.
Prezentowany obraz należy do wczesnych prac Menkesa powstałych w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. W tym czasie artysta, pomiędzy swoimi wizytami w Paryżu, malował rodzime pejzaże skupiając się przede wszystkim na widokach Karpat. Częsty w twórczości artysty w owym czasie był również folklor huculski, sceny zagrodowe i pasterskie. O ojczystym krajobrazie wyrażał się tak:
Chciałbym kiedyś tak namalować pejzaż, ażeby odczuł go chłop, związany z ziemią i naturą. Bardzo tęsknię za pejzażem polskim; jest piękniejszy niż na ogół sądzą. Również światło w Polsce jest wielce ciekawe.
(Artur Prędski, Malarze polscy we Francji, „Wiadomości Literackie“, 8: 1926, nr 46, s. 1)