W obrazach Iwana Trusza wielokrotnie powtarzał się motyw Hucułek zebranych nieopodal drewnianej cerkwi. Artysta, urzeczony barwnością i dekoracyjnością ludowego stroju, ujmował ich postacie w różnych układach
i konfiguracjach. Obrazy te wchodzą w skład większego, malowanego przez lata cyklu "Nasze życie", cyklu przedstawiającego kulturę i zwyczaje Hucułów, które malarz obserwował i poznawał podczas licznych wyjazdów i wędrówek po Huculszczyźnie. Robił wówczas liczne szkice i studia plenerowe, by później
- już w pracowni - malować skończone kompozycje. Nierzadko też umieszczał na obrazach postacie tych samych modelek; np. chętnie powtarzał pierwszoplanową postać dziewczyny z naszego obrazu.
Podobne prace z "huculskiej" serii można było zobaczyć w Galerii Sztuki w Sopocie na dużej wystawie
dzieł Iwana Trusza ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie.

Patrz katalog: Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza, Prace ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie im. Andrzeja Szeptyckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2011, s. 39, 66, 71, 96, 97, nr. kat. 17, 73, 74, 87, 147, 149.

24
Iwan TRUSZ (1869 Wysocko-1940 Lwów)

HUCUŁKI PRZED CERKWIĄ

olej, tektura
101 x 70,5 cm
sygn. p.d.: I. Trusz

Na odwrocie napisy ołówkiem: 2. [nieczytelne]; Chodkiewicza 5 | parter na lewo W.P. Mindowicz
Cytowany napis pozwala określić prawdopodobnego właściciela obrazu - sędziego Władysława Mindowicza (1879-1962), uczestnika Obrony Lwowa w roku 1918, zam. przy ul. Chodkiewicza 5.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W obrazach Iwana Trusza wielokrotnie powtarzał się motyw Hucułek zebranych nieopodal drewnianej cerkwi. Artysta, urzeczony barwnością i dekoracyjnością ludowego stroju, ujmował ich postacie w różnych układach
i konfiguracjach. Obrazy te wchodzą w skład większego, malowanego przez lata cyklu "Nasze życie", cyklu przedstawiającego kulturę i zwyczaje Hucułów, które malarz obserwował i poznawał podczas licznych wyjazdów i wędrówek po Huculszczyźnie. Robił wówczas liczne szkice i studia plenerowe, by później
- już w pracowni - malować skończone kompozycje. Nierzadko też umieszczał na obrazach postacie tych samych modelek; np. chętnie powtarzał pierwszoplanową postać dziewczyny z naszego obrazu.
Podobne prace z "huculskiej" serii można było zobaczyć w Galerii Sztuki w Sopocie na dużej wystawie
dzieł Iwana Trusza ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie.

Patrz katalog: Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza, Prace ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie im. Andrzeja Szeptyckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2011, s. 39, 66, 71, 96, 97, nr. kat. 17, 73, 74, 87, 147, 149.