"Drugim nurtem zainteresowań Teodora Axentowicza było malarstwo wynikłe z fascynacji folklorem huculskim, barwnością strojów, malowniczością obrzędów, surowością obyczajów. (...) Moda na folklor, która pod koniec XIX w. pojawiła się w polskiej kulturze, miała swoją genezę w ideach romantyzmu. (...) W końcu lat osiemdziesiątych XIX w. zawiązała się w Bronowicach kolonia malarska zafascynowana kolorytem wsi podkrakowskiej. W tym samym czasie badacze kultury odkryli folklor huculski, który został spopularyzowany przez literatów, historyków, etnografów, a także przez entuzjastów (...)."
"Teodor Axentowicz 1859-1938", red. S. Krzysztofowicz, Kraków 1998, s. 16-18
olej, deska, 31,3 × 22,3 cm w świetle oprawy
sygn. i dat. l. d.: T axentowicz/ 926
na odwrocie: naklejka z salonu Sztuki Alfreda Wawrzeckiego w Krakowie z 1937 r. z numerem katalogowym 173/37
"Drugim nurtem zainteresowań Teodora Axentowicza było malarstwo wynikłe z fascynacji folklorem huculskim, barwnością strojów, malowniczością obrzędów, surowością obyczajów. (...) Moda na folklor, która pod koniec XIX w. pojawiła się w polskiej kulturze, miała swoją genezę w ideach romantyzmu. (...) W końcu lat osiemdziesiątych XIX w. zawiązała się w Bronowicach kolonia malarska zafascynowana kolorytem wsi podkrakowskiej. W tym samym czasie badacze kultury odkryli folklor huculski, który został spopularyzowany przez literatów, historyków, etnografów, a także przez entuzjastów (...)."
"Teodor Axentowicz 1859-1938", red. S. Krzysztofowicz, Kraków 1998, s. 16-18