Bibl.: Fryderyk Pautsch 1877-1950, Katalog wystawy monograficznej oprac. Piotr Lukaszewicz, Muzeum Narodowe we Wroclawiu, Wroclaw 1978.
Pautsch, czlonek Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i zalozyciel poznanskiej grupy "Swit", nalezal do ostatniego modernistycznego pokolenia malarzy. Jego sztuka wywodzila sie z nurtu naturalistyczno-ekspresyjnego, któremu patronowali Nieztsche i Skandynawowie i tej tendencji byl wierny do konca zycia. Byl profesorem w latach 1912-1919 Akademie für Kunst und Kunstgewerbe we Wroclawiu oraz krakowskiej Akademii Sztuk Pieknych w latach 1925 -1950. W malarstwie rodzajowym przez cale zycie chetnie wracal do folkloru podhalanskiego i huculskiego, który poznal w dziecinstwie spedzanym w lesistym Beskidzie, w Delatynie i w Suchodole kolo Doliny.
Ekspresyjna, bardzo dekoracyjna kompozycja malowana szerokimi pociagnieciami pedzla, o zywej i ostrej kolorystyce stanowi charakterystyczny przyklad twórczosci Fryderyka Pautscha powstalej okolo 1930 r.
olej , plótno, 101 x 140 cm
sygnowany u dolu z prawej: FPautsch
Bibl.: Fryderyk Pautsch 1877-1950, Katalog wystawy monograficznej oprac. Piotr Lukaszewicz, Muzeum Narodowe we Wroclawiu, Wroclaw 1978.
Pautsch, czlonek Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i zalozyciel poznanskiej grupy "Swit", nalezal do ostatniego modernistycznego pokolenia malarzy. Jego sztuka wywodzila sie z nurtu naturalistyczno-ekspresyjnego, któremu patronowali Nieztsche i Skandynawowie i tej tendencji byl wierny do konca zycia. Byl profesorem w latach 1912-1919 Akademie für Kunst und Kunstgewerbe we Wroclawiu oraz krakowskiej Akademii Sztuk Pieknych w latach 1925 -1950. W malarstwie rodzajowym przez cale zycie chetnie wracal do folkloru podhalanskiego i huculskiego, który poznal w dziecinstwie spedzanym w lesistym Beskidzie, w Delatynie i w Suchodole kolo Doliny.
Ekspresyjna, bardzo dekoracyjna kompozycja malowana szerokimi pociagnieciami pedzla, o zywej i ostrej kolorystyce stanowi charakterystyczny przyklad twórczosci Fryderyka Pautscha powstalej okolo 1930 r.