Malarz, architekt, scenograf. Profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Hamburgu. Laureat austriackiej nagrody im. Herdera (1966). Wczesna twórczość Kobzdeja należy do realizmu socjalistycznego ("Podaj cegłę"). Znaczącą rolę w kształtowaniu stylu artysty odegrały podróże do Chin i Wietnamu, skąd przywiózł cykl rysunków wystawianych na Biennale w Wenecji (1954). Pod koniec lat 50-tych zaczął malować obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji aluzyjnej. Sławę przyniosła mu seria obrazów zaliczana do malarstwa materii. Artysta różnicował fakturę, nakładał farbę grubymi warstwami w ten sposób, by obraz zyskiwał cechy reliefu; z czasem zaczął wprowadzać do kompozycji takie materiały jak drewno, metal, tworzywa sztuczne (cykl "Szczeliny", lata 60-te).
Technika mieszana 84 x 100 cm
Nie sygnowany
Wystawiany - Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, Galeria PolskiegoDomu Aukcyjnego Sztuka, Hôtel de Saxe, Warszawa 26.X.-22.XII. 2002 r., Pałac Larischa, Kraków 8.I.-28.II. 2003 r.
Literatura - Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, katalog wystawy,red. J. Grabski, Kraków-Warszawa 2002, poz. kat. 30, s. 214(reprodukcja).
Malarz, architekt, scenograf. Profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Hamburgu. Laureat austriackiej nagrody im. Herdera (1966). Wczesna twórczość Kobzdeja należy do realizmu socjalistycznego ("Podaj cegłę"). Znaczącą rolę w kształtowaniu stylu artysty odegrały podróże do Chin i Wietnamu, skąd przywiózł cykl rysunków wystawianych na Biennale w Wenecji (1954). Pod koniec lat 50-tych zaczął malować obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji aluzyjnej. Sławę przyniosła mu seria obrazów zaliczana do malarstwa materii. Artysta różnicował fakturę, nakładał farbę grubymi warstwami w ten sposób, by obraz zyskiwał cechy reliefu; z czasem zaczął wprowadzać do kompozycji takie materiały jak drewno, metal, tworzywa sztuczne (cykl "Szczeliny", lata 60-te).