Pochodzenie:
Rysunek był pierwotnie własnością Ireneusza Wierzejewskiego (1881-1930), wybitnego lekarza ortopedy, nazywanego "ojcem ortopedii polskiej", profesora Uniwersytetu Poznańskiego, generała brygady Wojska Polskiego i polityka, senatora II Rzeczypospolitej od 1928 roku. Następnie rysunek był w posiadaniu jego syna - lekarza Jędrzeja Wierzejewskiego (1914-1996), który w latach siedemdziesiątych XX w. ofiarował go swemu pasierbowi, po matce wnukowi malarza Leona Dołżyckiego - obecnemu właścicielowi.
Oferowany rysunek jest szkicem do dużego obrazu przedstawiającego hetmana wielkiego koronnego, Stanisława Rewerę Potockiego podczas batalii pod Cudnowem (14 X - 2 XI 1660), gdzie wojska Rzeczypospolitej odniosły zwycięstwo nad wojskami rosyjskimi dowodzonymi przez Wasyla Szeremietiewa. Wg niektórych źródeł obraz określany był także tytułem: Stanisław Rewera Potocki pod Beresteczkiem.
Józef Brandt namalował Rewerę w latach ok. 1905-1906 na zamówienie Józefa Mikołaja hr. Potockiego, który następnie umieścił go "na czołowym miejscu" w obszernym hallu swego pałacu w Antoninach na Wołyniu, gdzie przypominał o chlubnej tradycji i przeszłości rodu Potockich. Obraz przepadł - spalony lub zniszczony - w roku 1919, kiedy to w wojnie polsko-rosyjskiej spłonął antoniński pałac.
Zachowała się jedynie - znacznie mniejsza - replika, znajdująca się obecnie w stałej ekspozycji w Muzeum Sztuki w Łucku, gdzie zresztą pokazywana jest pod mylnym tytułem, jako Chodkiewicz pod Chocimiem.
technika mieszana: tusz, pióro, akwarela, gwasz, ołówek, gruby papier
28,8 x 39,3 cm (w św. passe-partout: 27,2 x 37,2 cm)
sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | 902
Pochodzenie:
Rysunek był pierwotnie własnością Ireneusza Wierzejewskiego (1881-1930), wybitnego lekarza ortopedy, nazywanego "ojcem ortopedii polskiej", profesora Uniwersytetu Poznańskiego, generała brygady Wojska Polskiego i polityka, senatora II Rzeczypospolitej od 1928 roku. Następnie rysunek był w posiadaniu jego syna - lekarza Jędrzeja Wierzejewskiego (1914-1996), który w latach siedemdziesiątych XX w. ofiarował go swemu pasierbowi, po matce wnukowi malarza Leona Dołżyckiego - obecnemu właścicielowi.
Oferowany rysunek jest szkicem do dużego obrazu przedstawiającego hetmana wielkiego koronnego, Stanisława Rewerę Potockiego podczas batalii pod Cudnowem (14 X - 2 XI 1660), gdzie wojska Rzeczypospolitej odniosły zwycięstwo nad wojskami rosyjskimi dowodzonymi przez Wasyla Szeremietiewa. Wg niektórych źródeł obraz określany był także tytułem: Stanisław Rewera Potocki pod Beresteczkiem.
Józef Brandt namalował Rewerę w latach ok. 1905-1906 na zamówienie Józefa Mikołaja hr. Potockiego, który następnie umieścił go "na czołowym miejscu" w obszernym hallu swego pałacu w Antoninach na Wołyniu, gdzie przypominał o chlubnej tradycji i przeszłości rodu Potockich. Obraz przepadł - spalony lub zniszczony - w roku 1919, kiedy to w wojnie polsko-rosyjskiej spłonął antoniński pałac.
Zachowała się jedynie - znacznie mniejsza - replika, znajdująca się obecnie w stałej ekspozycji w Muzeum Sztuki w Łucku, gdzie zresztą pokazywana jest pod mylnym tytułem, jako Chodkiewicz pod Chocimiem.