Na zaprezentowanej w katalogu pracy „Hel – Ulica Wiejska” z 1920 roku widać fragment głównej ulicy Helu, z charakterystycznym szeregiem chat o białych ścianach z czarnymi belkami i czerwoną dachówką. Praca stanowi niewątpliwie dużą rzadkość zarówno w zbiorach muzealnych, jaki i na rynku sztuki. Twórczość Sotera Jaxy-Małachowskiego to przede wszystkim nastrojowe ujęcia morskich brzegów, z rozległymi plażami, wzburzonymi falami. Artysta od lat 20-tych XX wieku niemalże co roku odwiedzał polskie wybrzeże, przyjeżdżając nad Zatokę Gdańską oraz Półwysep Helski. Owocem tych licznych podróży były krajobrazy znad polskiego Bałtyku. Z Helu pochodzi wiele przedstawień z dominującymi widokami brzegu morskiego z helskimi kutrami rybackimi. Znane są również kompozycje z powracającymi rybakami z połowów. Prace ze sztafażami pojawiają się w twórczości Jaxy niezwykle rzadko. Malarz skupiał się przede wszystkim na ukazaniu natury.
akwarela, gwasz, tektura, 24,5 x 33 cm
sygn. i dat. p.d.: S Jaxa / 1920
Na zaprezentowanej w katalogu pracy „Hel – Ulica Wiejska” z 1920 roku widać fragment głównej ulicy Helu, z charakterystycznym szeregiem chat o białych ścianach z czarnymi belkami i czerwoną dachówką. Praca stanowi niewątpliwie dużą rzadkość zarówno w zbiorach muzealnych, jaki i na rynku sztuki. Twórczość Sotera Jaxy-Małachowskiego to przede wszystkim nastrojowe ujęcia morskich brzegów, z rozległymi plażami, wzburzonymi falami. Artysta od lat 20-tych XX wieku niemalże co roku odwiedzał polskie wybrzeże, przyjeżdżając nad Zatokę Gdańską oraz Półwysep Helski. Owocem tych licznych podróży były krajobrazy znad polskiego Bałtyku. Z Helu pochodzi wiele przedstawień z dominującymi widokami brzegu morskiego z helskimi kutrami rybackimi. Znane są również kompozycje z powracającymi rybakami z połowów. Prace ze sztafażami pojawiają się w twórczości Jaxy niezwykle rzadko. Malarz skupiał się przede wszystkim na ukazaniu natury.