Rzeźbiarz polski . Studiował w Dreźnie. Od 1933 roku organizował Szkołę Artystyczną w Gdyni, a następnie został jej dyrektorem.
Figura została wykonana przez Wacława Szczeblewskiego na Wystawę w 1889. Artysta trafnie ukazał portret francuskiego chłopca, z rękoma w kieszeniach, gwiżdżącego melodię. Rzeźba zyskała tak szerokie uznanie, że do 1905 wykonano wiele jej kopii. Obecnie, najszerzej znana pod tytułem Le Siffleur (The Whistler, Gwiżdżący chłopiec, Mały Marynarz), jest jednym z najbardziej popularnych brązów końca XIX wieku. Jej odlewy posiadają liczne muzea, m.in. Muzeum Narodowe w Warszawie (nr inw. Rz 9). Popiersie tej rzeźby (brąz, 20 x 10 x 9 cm) pod nazwą "Mały Marynarz", sygnowane V. Szczeblewski znajduje się w muzeum w Rydze. Inna, analogiczna figurka, pod nazwą Gamin Sifflant wzmiankowana jest w Harold Berman, Bronzes. Sculptors and Founders 1800-1930, Atglen PA 1994, t. II, s. 865. Reprodukowana w: - Figura w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1999, ss. 62-63.
Brąz, czerwony marmur, podstawa; wys. 23,5 cm
Sygnowany: V.SZCZEBLEWSKI | 1889; 7549, stempel: BRONZE GARANTI AU TITRE L.V. DEPOSE
Rzeźbiarz polski . Studiował w Dreźnie. Od 1933 roku organizował Szkołę Artystyczną w Gdyni, a następnie został jej dyrektorem.
Figura została wykonana przez Wacława Szczeblewskiego na Wystawę w 1889. Artysta trafnie ukazał portret francuskiego chłopca, z rękoma w kieszeniach, gwiżdżącego melodię. Rzeźba zyskała tak szerokie uznanie, że do 1905 wykonano wiele jej kopii. Obecnie, najszerzej znana pod tytułem Le Siffleur (The Whistler, Gwiżdżący chłopiec, Mały Marynarz), jest jednym z najbardziej popularnych brązów końca XIX wieku. Jej odlewy posiadają liczne muzea, m.in. Muzeum Narodowe w Warszawie (nr inw. Rz 9). Popiersie tej rzeźby (brąz, 20 x 10 x 9 cm) pod nazwą "Mały Marynarz", sygnowane V. Szczeblewski znajduje się w muzeum w Rydze. Inna, analogiczna figurka, pod nazwą Gamin Sifflant wzmiankowana jest w Harold Berman, Bronzes. Sculptors and Founders 1800-1930, Atglen PA 1994, t. II, s. 865. Reprodukowana w: - Figura w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1999, ss. 62-63.