Pochodzenie:
umieszczone na akwareli inicjały "EAP" wskazują na jego pierwotną właścicielkę - Elenę Adrianowną Prachową (1871-1948), która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Elena - artystka hafciarka, "malująca igła" - była córką Adriana W. Prachowa (1846-1916) kierującego pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza (lata 1887-1897). Jednym z grona pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Elena Adrianowna była zresztą uczennicą artysty, który wprowadzał ją w tajniki malowania akwarelą.
Obraz jest jedną z - licznych w twórczości Kotarbińskiego - kompozycji alegorycznych, malowanych na płótnach czy kartonach o wydłużonym, pionowym formacie, a przedstawiających wiotkie postacie kobiece - personifikacje zjawisk przyrody, pory dnia lub roku, "tajni duszy", nastrojów - najczęściej unoszące się ponad ziemią na tle pejzażu (Pieśń deszczu, Wiosna, Rosa, Wieczór, Dobro, Zło, Gwiazda, Anioł smutku, Wojna).
akwarela, papier
68 x 34 cm
sygn. u dołu pośrodku: Wilhelm Kotarbiński
- p.d.: W K; - l.d. inicjały [cyrylicą]: E A P
na odwrocie różne napisy ołówkiem - "techniczne" zapisy ramiarza odnoszące się do wymiarów obrazu
i projektowanej ramy (kolumna sumowanych liczb) oraz - trudno czytelne - adnotacje ołówkiem cyrylicą, m.in. /.../ ekstrienno utro 9 /.../
Pochodzenie:
umieszczone na akwareli inicjały "EAP" wskazują na jego pierwotną właścicielkę - Elenę Adrianowną Prachową (1871-1948), która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Elena - artystka hafciarka, "malująca igła" - była córką Adriana W. Prachowa (1846-1916) kierującego pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza (lata 1887-1897). Jednym z grona pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Elena Adrianowna była zresztą uczennicą artysty, który wprowadzał ją w tajniki malowania akwarelą.
Obraz jest jedną z - licznych w twórczości Kotarbińskiego - kompozycji alegorycznych, malowanych na płótnach czy kartonach o wydłużonym, pionowym formacie, a przedstawiających wiotkie postacie kobiece - personifikacje zjawisk przyrody, pory dnia lub roku, "tajni duszy", nastrojów - najczęściej unoszące się ponad ziemią na tle pejzażu (Pieśń deszczu, Wiosna, Rosa, Wieczór, Dobro, Zło, Gwiazda, Anioł smutku, Wojna).