Malarz, rysownik, grafik. Studiował w latach 1962-1968 w warszawskiej ASP pod kierunkiem J. Studnickiego i J. Cybisa. Dyplom uzyskał w 1968. W 1965 utworzył wraz z J. Zielińskim grupę Neo-Neo-Neo. Malował wówczas obrazy o gładkiej fakturze przedstawiające ludzkie sylwety założone jednorodnym kolorem pojawiające się na podobnie traktowanym tle. W sposobie prowadzenia konturu wyczuwalne są w tych pracach inspiracje płynną, secesyjną linią. W okresie tym gama kolorystyczna obrazów Dobkowskiego została zawężona do kilku podstawowych barw - czerwieni, zieleni i błękitu - zderzonych na zasadzie dysonansu. Kompozycje te aluzyjnie oddają archetypiczne treści związane z erotyzmem, płodnością i biologiczną witalnością. W 1986 r. Dobkowski zapoczątkował cykl rysunków "Genesis", w którym przekazuje refleksję nad nieustannym procesem narodzin zachodzącym zarówno w sferze sztuki jak i natury, mikroflory i kosmosu. W tymże roku artysta odbył podróż do Ameryki Południowej, gdzie zwiedzał Wenezuelę, Kolumbię, Ekwador, Peru, Panamę, Meksyk i Kubę. Kulturowe archetypy odległego kontynentu, mitologiczne bóstwa, religijne rytuały i magiczne totemy opanowały wyobraźnię Dobkowskiego skupioną na motywach "Genesis", na obrazach powstawania biologicznych form życia. W znamienny dla swej sztuki sposób artysta nadał swym wyobrażeniom kształt splątanych ze sobą sylwet mężczyzn i kobiet, "bezkostnych", wydobytych wiązkami mieniących się barwami linii, sfalowanych, zapętlonych i skłębionych. W tym nurcie twórczości mieści się prezentowana kompozycja ukazująca rzeczywistość artystycznej wizji uwolnionej od fizycznych praw grawitacji. Tematem obrazu pozostaje erotyczna fascynacja traktowana w sposób symboliczny, jako odwieczny imperatyw egzystencji.
olej, akryl, płótno, 80 x 60
sygn. p.d.: Jan Dobkowski 86; na odwrociu napis: "Jan Dobkowski / "GRAWITACJA" 1986 / 80 x 60 cm / olej + akryl"
Malarz, rysownik, grafik. Studiował w latach 1962-1968 w warszawskiej ASP pod kierunkiem J. Studnickiego i J. Cybisa. Dyplom uzyskał w 1968. W 1965 utworzył wraz z J. Zielińskim grupę Neo-Neo-Neo. Malował wówczas obrazy o gładkiej fakturze przedstawiające ludzkie sylwety założone jednorodnym kolorem pojawiające się na podobnie traktowanym tle. W sposobie prowadzenia konturu wyczuwalne są w tych pracach inspiracje płynną, secesyjną linią. W okresie tym gama kolorystyczna obrazów Dobkowskiego została zawężona do kilku podstawowych barw - czerwieni, zieleni i błękitu - zderzonych na zasadzie dysonansu. Kompozycje te aluzyjnie oddają archetypiczne treści związane z erotyzmem, płodnością i biologiczną witalnością. W 1986 r. Dobkowski zapoczątkował cykl rysunków "Genesis", w którym przekazuje refleksję nad nieustannym procesem narodzin zachodzącym zarówno w sferze sztuki jak i natury, mikroflory i kosmosu. W tymże roku artysta odbył podróż do Ameryki Południowej, gdzie zwiedzał Wenezuelę, Kolumbię, Ekwador, Peru, Panamę, Meksyk i Kubę. Kulturowe archetypy odległego kontynentu, mitologiczne bóstwa, religijne rytuały i magiczne totemy opanowały wyobraźnię Dobkowskiego skupioną na motywach "Genesis", na obrazach powstawania biologicznych form życia. W znamienny dla swej sztuki sposób artysta nadał swym wyobrażeniom kształt splątanych ze sobą sylwet mężczyzn i kobiet, "bezkostnych", wydobytych wiązkami mieniących się barwami linii, sfalowanych, zapętlonych i skłębionych. W tym nurcie twórczości mieści się prezentowana kompozycja ukazująca rzeczywistość artystycznej wizji uwolnionej od fizycznych praw grawitacji. Tematem obrazu pozostaje erotyczna fascynacja traktowana w sposób symboliczny, jako odwieczny imperatyw egzystencji.