W 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa, Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". W tym samym roku poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W latach 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931), która stała się symbolem surrealizmu i otworzyła artyście drogę do wielkiej kariery w stylu amerykańskim. Lata wojny spędził w USA. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił "okres mistyczny" - powstawały wtedy wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych. W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji.

057
Salvador DALI (1904 - 1989)

GOSPODYNI, 1974

Brąz, marmur (podstawa), wys. całk. 17,5 cm, figury 11,5 cm
Sygnowany Dali; wybite: 578

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa, Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". W tym samym roku poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W latach 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931), która stała się symbolem surrealizmu i otworzyła artyście drogę do wielkiej kariery w stylu amerykańskim. Lata wojny spędził w USA. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił "okres mistyczny" - powstawały wtedy wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych. W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji.