Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Stan zachowania:
krakelury, drobne pęknięcia warstwy malarskiej



Unikatowa kompozycja artysty o wielkim talencie, a nieco zapomnianego. Na rynku sztuki jego dzieła praktycznie nie są obecne. Uczeń Jana Matejki, wyróżniany i wystawiany przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, jeden z twórców dekoracji do kościoła Najświętszej Marii Panny w Krakowie. Malarstwo Dyrdonia to przykład realizmu akademickiego w najlepszym wydaniu. Wizerunek gospodarza uchwyconego przy zapalaniu fajki jest niezwykle sugestywny. Wszystko na tym obrazie daje wrażenie namacalnej wręcz bliskości. Detale ubioru, marszczenia tkaniny, wystrój wiejskiej chaty, wreszcie - zamyślona twarz kosyniera. Światło padające przez okiennicę, płomień zapałki czy kwiaty włożone za święty obrazek, dodają lekkości kompozycji. XIX-wieczne dzieło godne zbiorów muzealnych. 

07
Henryk DYRDOŃ (1860 Koszyce - 1894 Kraków)

Gospodarz bronowicki (Portret kosyniera w chacie), 1884

olej, płótno; 33 x 26 cm;
sygn. i dat. prawy bok: Henryk Dyrdoń / 1884
na odwrocie:
-nalepka z opisem pracy (drukiem)
-fragment nalepki zakładu złotniczo-ramiarskiego

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Stan zachowania:
krakelury, drobne pęknięcia warstwy malarskiej



Unikatowa kompozycja artysty o wielkim talencie, a nieco zapomnianego. Na rynku sztuki jego dzieła praktycznie nie są obecne. Uczeń Jana Matejki, wyróżniany i wystawiany przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, jeden z twórców dekoracji do kościoła Najświętszej Marii Panny w Krakowie. Malarstwo Dyrdonia to przykład realizmu akademickiego w najlepszym wydaniu. Wizerunek gospodarza uchwyconego przy zapalaniu fajki jest niezwykle sugestywny. Wszystko na tym obrazie daje wrażenie namacalnej wręcz bliskości. Detale ubioru, marszczenia tkaniny, wystrój wiejskiej chaty, wreszcie - zamyślona twarz kosyniera. Światło padające przez okiennicę, płomień zapałki czy kwiaty włożone za święty obrazek, dodają lekkości kompozycji. XIX-wieczne dzieło godne zbiorów muzealnych.