Proweniencja:
Obraz pochodzi z kolekcji Zygmunta Ziembickiego – krakowskiego przedsiębiorcy, który prowadził jedną z największych w Polsce firm w branży papierowo-technicznej. W latach 1910-1955 miał sklep papierniczy przy Placu Mariackim 2 w Krakowie. Ziembicki, który z racji swojej profesji, znał wielu artystów, zajął się również sprzedażą obrazów. W siedzibie firmy prowadził w latach 1913-1932 małą galerię, o czym pisał Marian Krzyżanowski: Zygmunt Ziembicki, późniejszy właściciel sklepu papierowego na placu Mariackim oraz składu obrazów, (...) miał zawsze do sprzedaży obrazy Malczewskiego lub Kossaka (Szymon Bauman, Krakowscy wytwórcy i sprzedawcy pieczęci w pierwszej połowie XX w. Wprowadzenie do zagadnienia, „Krakowski Rocznik Archiwalny“ T. 25, 2019, s. 106). Natomiast sam Zygmunt wraz z żoną Lucyną zgromadził imponującą kolekcję obrazów znanych mistrzów z Jackiem Malczewskim na czele. Byli właścicielami tak znakomitych dzieł artysty, jak Konik polny (Aukcja Agra-Art, 17 X 2021), Autoportret z kwiatem koniczyny (Agra-Art 18 X 2020), Corona Imperialis, tryptyk Moje życie, tryptyk Przepowiednia Ezechiela. Zygmuntostwo Ziembiccy byli zaprzyjaźnieni z artystą, który został ojcem chrzestnym ich najstarszego syna.
I to właśnie kobieta, której obecność w twórczości Malczewskiego nie tylko wzbogaciła wizualną stronę jego prac, najczęściej stawała się pośrednikiem w przekazywaniu ukrytych myśli, pragnień, tęsknot, nierzadko skrywanych emocji, które wypełniały duszę twórcy. Tak jak w prywatnym życiu Malczewskiego kobieta wyzwalała w nim pokłady uczuć i silnych emocji, tak w symbolicznym malarstwie artysty kobieta staje się najczęstszym i najefektowniejszym nośnikiem symbolicznych treści. To w kobiecie artysta widzi inspirującą muzę, ale i drapieżną femme-fatale w ciele chimery czy też harpii. To kobieta (...) uosabia idee, wzniosłe myśli, ale i postacie z fikcyjnego świata.
Paulina Szymalak-Bugajska, Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, Radom 2019, s. 9-10
Maria z Woźniakowskich Sozańska (1865-1943) była żoną Michała Sozańskiego (1853-1923), malarza i rysownika. Nie jest jasne, w jakich okolicznościach Malczewski poznał Sozańską – czy stało się to jeszcze przed jej ślubem z Michałem w roku 1896, czy też później. Najwcześniejszy znany portret Marii pochodzi z roku 1906. Większość zaś z dzieł, do których pozowała, powstało między 1918 a 1919. Kilka lat wcześniej artystę porzuciła jego muza, modelka i wielka miłość, Maria Balowa. Być może swoją urodą Sozańska przypominała Malczewskiemu utraconą ukochaną, a może zaintrygowała go jej osobowość. Artysta malował ją jako Dianę, Pytię, Bachantkę, Eurydykę, X Muzę, Polonię.
olej, sklejka
50,2 x 39,7 cm
sygn. p.d.: 1918 JMalczewski
Proweniencja:
Obraz pochodzi z kolekcji Zygmunta Ziembickiego – krakowskiego przedsiębiorcy, który prowadził jedną z największych w Polsce firm w branży papierowo-technicznej. W latach 1910-1955 miał sklep papierniczy przy Placu Mariackim 2 w Krakowie. Ziembicki, który z racji swojej profesji, znał wielu artystów, zajął się również sprzedażą obrazów. W siedzibie firmy prowadził w latach 1913-1932 małą galerię, o czym pisał Marian Krzyżanowski: Zygmunt Ziembicki, późniejszy właściciel sklepu papierowego na placu Mariackim oraz składu obrazów, (...) miał zawsze do sprzedaży obrazy Malczewskiego lub Kossaka (Szymon Bauman, Krakowscy wytwórcy i sprzedawcy pieczęci w pierwszej połowie XX w. Wprowadzenie do zagadnienia, „Krakowski Rocznik Archiwalny“ T. 25, 2019, s. 106). Natomiast sam Zygmunt wraz z żoną Lucyną zgromadził imponującą kolekcję obrazów znanych mistrzów z Jackiem Malczewskim na czele. Byli właścicielami tak znakomitych dzieł artysty, jak Konik polny (Aukcja Agra-Art, 17 X 2021), Autoportret z kwiatem koniczyny (Agra-Art 18 X 2020), Corona Imperialis, tryptyk Moje życie, tryptyk Przepowiednia Ezechiela. Zygmuntostwo Ziembiccy byli zaprzyjaźnieni z artystą, który został ojcem chrzestnym ich najstarszego syna.
I to właśnie kobieta, której obecność w twórczości Malczewskiego nie tylko wzbogaciła wizualną stronę jego prac, najczęściej stawała się pośrednikiem w przekazywaniu ukrytych myśli, pragnień, tęsknot, nierzadko skrywanych emocji, które wypełniały duszę twórcy. Tak jak w prywatnym życiu Malczewskiego kobieta wyzwalała w nim pokłady uczuć i silnych emocji, tak w symbolicznym malarstwie artysty kobieta staje się najczęstszym i najefektowniejszym nośnikiem symbolicznych treści. To w kobiecie artysta widzi inspirującą muzę, ale i drapieżną femme-fatale w ciele chimery czy też harpii. To kobieta (...) uosabia idee, wzniosłe myśli, ale i postacie z fikcyjnego świata.
Paulina Szymalak-Bugajska, Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, Radom 2019, s. 9-10
Maria z Woźniakowskich Sozańska (1865-1943) była żoną Michała Sozańskiego (1853-1923), malarza i rysownika. Nie jest jasne, w jakich okolicznościach Malczewski poznał Sozańską – czy stało się to jeszcze przed jej ślubem z Michałem w roku 1896, czy też później. Najwcześniejszy znany portret Marii pochodzi z roku 1906. Większość zaś z dzieł, do których pozowała, powstało między 1918 a 1919. Kilka lat wcześniej artystę porzuciła jego muza, modelka i wielka miłość, Maria Balowa. Być może swoją urodą Sozańska przypominała Malczewskiemu utraconą ukochaną, a może zaintrygowała go jej osobowość. Artysta malował ją jako Dianę, Pytię, Bachantkę, Eurydykę, X Muzę, Polonię.