Na odwrocie:
– dwukrotnie okrągła pieczęć [...] | PARIS | EXPOSITION;
– obok wzdłuż lewej krawędzi numer odwołujący się do pozycji katalogowej na wystawie w Brukseli (ołówkiem): nO 33;
– przy górnej krawędzi, centralnie, nalepka firmy transportowej (druk, pieczęć, tusz): [ROB]INOT Freres | [...]LITÉ d’EMBALLAGE et TRANSPORT | D’OBJETS D’ART | 18, Rue Yvart – PARIS (15e) | Téléph.: VAUGIRARD 10-69 | 18742 B [w ramce] | M Styka | Exposition: Bruxelles;
– poniżej numer (ołówkiem): RF 351e/;
– ponadto l.d. nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (pieczęć, druk, maszynopis, tusz): 24775 Autor Styka Adam 24775 | Tytuł Góral z Zakopanego wykonanie ol. | Cena Właściciel Data 10. LUT. 1933

Adam Styka już na wczesnym etapie twórczości wyjeżdżał do Afryki, skąd przywiózł nowe, pełne słońca, barwy i uchwycone na płótnach lokalne życie. To właśnie stało się wyróżnikiem jego twórczości. Nie skupiał się wyłącznie na egzotycznym pejzażu, lecz zgłębił, niczym etnograf, tamtejszego człowieka, uwieczniając jego codzienne zajęcia i obyczaje. Adam Styka był „malarzem słońca“, którego płótna wyróżniały się nasyconymi, kontrastowymi barwami. Zamknięte w ramy widoki były niczym okna, z których biło oślepiające, afrykańskie słońce.
Efekty świetlne w jego obrazach, polegające na użyciu prawie jaskrawych barw, przy niezwykłej umiejętności harmonizowania przepychu kolorów jego palety i przez umiejętne ich dozowanie, są wyjątkowe we współczesnym malarstwie. Jego błękity są czyste jak kryształ, a rdzawe czerwienie są zadziwiająco nasycone żarem. Artysta portretuje prawdziwe typy ludzi w atmosferze czarodziejskich świateł...
Pierre Bearn [w:] Cz. Czapliński, Saga rodu Styków, Nowy Jork, 1988 s. 146

Te same cechy prezentuje Góral z Zakopanego. Obraz datowany przez artystę na 1933 rok musiał powstać w styczniu. Mimo zimowej aury, twarz starego górala skąpana jest w ciepłym, niemal afrykańskim, zachodzącym słońcu. Prosto z Zakopanego płótno trafiło w lutym na wystawę do warszawskiej Zachęty. Stamtąd,wraz z pozostałymi dziełami, wyjechało w kwietniu na wystawę do Brukseli. Obraz zapewne pozostawał w zbiorach Adama Styki do czasu, kiedy znalazł się u zaprzyjaźnionej, francuskiej rodziny Schlockoff. Paul Schlockoff był bliskim znajomym artysty, któremu Adam Styka, po wyjeździe do Ameryki, powierzył prowadzenie swoich interesów we Francji. Schlockoff zajmował się nie tylko sprzedażą obrazów artysty, ale również paryskiego mieszkania przy Place Pigalle 5.

Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany w:
– Przewodnik 81, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa II 1933, s. 11, nr kat. 174 [Góral z Zakopanego];
– „Świat“, 1933 nr 8 (25 II), il. s. 17 [Góral];
– Adam Styka, Exposition Aux Galeries du Studio, Bruksela 21 IV – 4 V 1933, nr kat. 33 [Vieux montagnard polonais];
– Sprawozdanie Komitetu Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1933 rok, s. 31 [Góral z Zakopanego].

59
Adam STYKA (1890 Kielce - 1959 Nowy Jork)

GÓRAL Z ZAKOPANEGO, 1933

olej, płótno naklejone na tekturę
69,7 x 55,5 cm
sygn. p.d.: Zakopane 1933 | ADAM | STYKA [w ramce]

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Na odwrocie:
– dwukrotnie okrągła pieczęć [...] | PARIS | EXPOSITION;
– obok wzdłuż lewej krawędzi numer odwołujący się do pozycji katalogowej na wystawie w Brukseli (ołówkiem): nO 33;
– przy górnej krawędzi, centralnie, nalepka firmy transportowej (druk, pieczęć, tusz): [ROB]INOT Freres | [...]LITÉ d’EMBALLAGE et TRANSPORT | D’OBJETS D’ART | 18, Rue Yvart – PARIS (15e) | Téléph.: VAUGIRARD 10-69 | 18742 B [w ramce] | M Styka | Exposition: Bruxelles;
– poniżej numer (ołówkiem): RF 351e/;
– ponadto l.d. nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (pieczęć, druk, maszynopis, tusz): 24775 Autor Styka Adam 24775 | Tytuł Góral z Zakopanego wykonanie ol. | Cena Właściciel Data 10. LUT. 1933

Adam Styka już na wczesnym etapie twórczości wyjeżdżał do Afryki, skąd przywiózł nowe, pełne słońca, barwy i uchwycone na płótnach lokalne życie. To właśnie stało się wyróżnikiem jego twórczości. Nie skupiał się wyłącznie na egzotycznym pejzażu, lecz zgłębił, niczym etnograf, tamtejszego człowieka, uwieczniając jego codzienne zajęcia i obyczaje. Adam Styka był „malarzem słońca“, którego płótna wyróżniały się nasyconymi, kontrastowymi barwami. Zamknięte w ramy widoki były niczym okna, z których biło oślepiające, afrykańskie słońce.
Efekty świetlne w jego obrazach, polegające na użyciu prawie jaskrawych barw, przy niezwykłej umiejętności harmonizowania przepychu kolorów jego palety i przez umiejętne ich dozowanie, są wyjątkowe we współczesnym malarstwie. Jego błękity są czyste jak kryształ, a rdzawe czerwienie są zadziwiająco nasycone żarem. Artysta portretuje prawdziwe typy ludzi w atmosferze czarodziejskich świateł...
Pierre Bearn [w:] Cz. Czapliński, Saga rodu Styków, Nowy Jork, 1988 s. 146

Te same cechy prezentuje Góral z Zakopanego. Obraz datowany przez artystę na 1933 rok musiał powstać w styczniu. Mimo zimowej aury, twarz starego górala skąpana jest w ciepłym, niemal afrykańskim, zachodzącym słońcu. Prosto z Zakopanego płótno trafiło w lutym na wystawę do warszawskiej Zachęty. Stamtąd,wraz z pozostałymi dziełami, wyjechało w kwietniu na wystawę do Brukseli. Obraz zapewne pozostawał w zbiorach Adama Styki do czasu, kiedy znalazł się u zaprzyjaźnionej, francuskiej rodziny Schlockoff. Paul Schlockoff był bliskim znajomym artysty, któremu Adam Styka, po wyjeździe do Ameryki, powierzył prowadzenie swoich interesów we Francji. Schlockoff zajmował się nie tylko sprzedażą obrazów artysty, ale również paryskiego mieszkania przy Place Pigalle 5.

Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany w:
– Przewodnik 81, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa II 1933, s. 11, nr kat. 174 [Góral z Zakopanego];
– „Świat“, 1933 nr 8 (25 II), il. s. 17 [Góral];
– Adam Styka, Exposition Aux Galeries du Studio, Bruksela 21 IV – 4 V 1933, nr kat. 33 [Vieux montagnard polonais];
– Sprawozdanie Komitetu Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1933 rok, s. 31 [Góral z Zakopanego].