Temat Golgoty, Ukrzyżowania czy Lamentacji pod Krzyżem Eleszkiewicz podejmował wielokrotnie, zarówno w malarstwie jak i w rysunku. Podobną kompozycję - układ ciała ukrzyżowanego Chrystusa - odnajdujemy np. w rysunku artysty Golgota i w obrazach Lamentacja II oraz Lamentacja I. [por.: Paintings and Drawings. May 10-June 14 1986, Nowy Jork 1986, poz. kat. 64, il. 64; poz. kat. 77 i 76, il. 77 i 76].
Stanisław Eleszkiewicz, malarz, rysownik, rzeźbiarz, zajmował się również witrażem i mozaiką. Edukację artystyczną rozpoczął w roku 1914 w Szkole Sztuk Pięknych w Mirogrodzie. Następnie walczył jako ochotnik w kawalerii w Połtawie (1918). Ciężko ranny, po półrocznym pobycie w szpitalu, przez Turcję wyjechał do Grecji. W Atenach kontynuował naukę w Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Partenisa (1919-21). Przez Neapol (1921) i Rzym (1922) wyjechał do Paryża, w którym od roku 1923 mieszkał na stałe. Tam w latach 1927-45 pracował w pracowni witrażysty J. Gaudina. Wykonywał wtedy wiele projektów witraży do kościołów we Francji i za granicą. Swoje prace prezentował, m. in. na Salonach paryskich (1926, 1928, 1930) i w galeriach Montparnasse (1928, 1929, 1930), Drouot Province (1944, 1945), Vieux Colombier (1948). Malował ekspresyjne kompozycje figuralne, rzadziej pejzaże i widoki miast, posługując się techniką olejną, gwaszem i pastelem. Ekspresję wydobywał poprzez zamaszysty rysunek i masywne formy, często obwiedzione grubym konturem oraz ciemną kolorystykę obrazów. O swojej późniejszej twórczości - z lat czterdziestych - artysta pisał, że "przypominała [jego] dawny styl, lecz z dużym odchyleniem ku impresjonizmowi". (Paintings and Drawings. May 10-June 14 1986, Nowy Jork 1986, s. 24 nie nr-a).
Olej, płyta; 56 x 43 cm
Sygnowany p. d.: S. E.
Na odwrocie pieczątka: POSK 233-246 KING STREET | LONDON WE... (napis nieczytelny) | TITLE ELESZKIEWICZ | MEDIUM... | REG. No 94
Temat Golgoty, Ukrzyżowania czy Lamentacji pod Krzyżem Eleszkiewicz podejmował wielokrotnie, zarówno w malarstwie jak i w rysunku. Podobną kompozycję - układ ciała ukrzyżowanego Chrystusa - odnajdujemy np. w rysunku artysty Golgota i w obrazach Lamentacja II oraz Lamentacja I. [por.: Paintings and Drawings. May 10-June 14 1986, Nowy Jork 1986, poz. kat. 64, il. 64; poz. kat. 77 i 76, il. 77 i 76].
Stanisław Eleszkiewicz, malarz, rysownik, rzeźbiarz, zajmował się również witrażem i mozaiką. Edukację artystyczną rozpoczął w roku 1914 w Szkole Sztuk Pięknych w Mirogrodzie. Następnie walczył jako ochotnik w kawalerii w Połtawie (1918). Ciężko ranny, po półrocznym pobycie w szpitalu, przez Turcję wyjechał do Grecji. W Atenach kontynuował naukę w Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Partenisa (1919-21). Przez Neapol (1921) i Rzym (1922) wyjechał do Paryża, w którym od roku 1923 mieszkał na stałe. Tam w latach 1927-45 pracował w pracowni witrażysty J. Gaudina. Wykonywał wtedy wiele projektów witraży do kościołów we Francji i za granicą. Swoje prace prezentował, m. in. na Salonach paryskich (1926, 1928, 1930) i w galeriach Montparnasse (1928, 1929, 1930), Drouot Province (1944, 1945), Vieux Colombier (1948). Malował ekspresyjne kompozycje figuralne, rzadziej pejzaże i widoki miast, posługując się techniką olejną, gwaszem i pastelem. Ekspresję wydobywał poprzez zamaszysty rysunek i masywne formy, często obwiedzione grubym konturem oraz ciemną kolorystykę obrazów. O swojej późniejszej twórczości - z lat czterdziestych - artysta pisał, że "przypominała [jego] dawny styl, lecz z dużym odchyleniem ku impresjonizmowi". (Paintings and Drawings. May 10-June 14 1986, Nowy Jork 1986, s. 24 nie nr-a).