W tej serii Maryan (Pincas Burstein) gra Golema zranionego przez historię. W litografii nr 1 artysta nadał stworzeniu przestraszone rysy twarzy i łzawe spojrzenie; jego półotwarte usta nie są w stanie krzyczeć. Jego Golem wydaje się skamieniały, jakby powrócił do pierwotnej bezwładności, zamrożony w swojej niemocy. Noszona przez niego Gwiazda Dawida utożsamia go ze społecznością żydowską, na zawsze naznaczoną wojną.
Teka zawierająca stronę tytułową i 15 czarno-białych litografii,
z których każda przedstawia portret.
Każda litografia jest sygnowana, datowana i ponumerowana ołówkiem: p.d.: Maryan 55, l.d.: 49/50.
Wymiary:
38,3 - 28 cm (folio); 39 - Dł. 28,5 - Grubość 2,3 cm (portfolio);
39,7 - 29 - Grubość 3,2 cm (obudowa)
Teka opublikowana w Paryżu w 1955 r.
Wydawca: Jacques i Edmond Dejobert
Publikacja: Ada Ackerman, „Golem: Awatary legendy z gliny”, red. MahJ-Hazan, Paryż 2017, strona 65.
Wydrukowano na papierze BFK, twarda oprawa półpłócienna, tekturowa obwoluta wyłożona płótnem
W tej serii Maryan (Pincas Burstein) gra Golema zranionego przez historię. W litografii nr 1 artysta nadał stworzeniu przestraszone rysy twarzy i łzawe spojrzenie; jego półotwarte usta nie są w stanie krzyczeć. Jego Golem wydaje się skamieniały, jakby powrócił do pierwotnej bezwładności, zamrożony w swojej niemocy. Noszona przez niego Gwiazda Dawida utożsamia go ze społecznością żydowską, na zawsze naznaczoną wojną.