POCHODZENIE:
- zbiory spadkobierców artysty
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września - 3 listopada 2002

LITERATURA:
- Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 108 (il.), nr kat. I/47

Bolesław Cybis czerpał inspiracje z otaczającej go rzeczywistości, nadając najbardziej nawet błahym scenom wydźwięk metafizyczny i baśniowy. „Gołębiarze” to uliczna, podwórkowa scenka miejska przestawiająca biednie ubranych mężczyzn i jasnowłosą, bosą dziewczynkę sprzedających gołębie. Obraz można datować na około 1933. Jako analogię kompozycyjną należy przywołać obraz „Gazeciarka”, błędnie oznaczony w katalogu Muzeum Narodowego w Warszawie na około 1935-36 – obraz jest bowiem datowany na zwisającej szpalcie gazety, do góry nogami: ‘(…) olesław Cybis 1933’. Zarówno w „Gazeciarce”, jak i w „Gołębiarzach” tłem przedstawienia jest ceglana ściana. Podobnie jak twarz kobiety sprzedającej gazety pokazał artysta twarz dziewczynki – z lewego profilu. Malarstwo Cybisa z początku lat 30. niewątpliwie jest nowym rozdziałem w jego twórczości. W 1930 wraz z żoną i Janem Zamoyskim odbył roczną podróż do Włoch i Afryki Północnej, która przyniosła mu wiele nowych inspiracji i jednocześnie utrwaliła w jego twórczości wpływy malarzy włoskiego quattrocenta i cinquecenta. Scena ze sprzedającymi gołębie ma w sobie wiele z włoskich kompozycji typu „Sacra conversazione”: w środku dziewczynka z gołębiem – Najświętsza Panienka, po bokach – mężczyźni na wzór świętych, zamiast kotary zasłaniającej krajobraz – surowy mur.

W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

38
Bolesław CYBIS (1895-1957)

"Gołębiarze", 1932-35

olej/płótno, 166 x 96 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- zbiory spadkobierców artysty
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września - 3 listopada 2002

LITERATURA:
- Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 108 (il.), nr kat. I/47

Bolesław Cybis czerpał inspiracje z otaczającej go rzeczywistości, nadając najbardziej nawet błahym scenom wydźwięk metafizyczny i baśniowy. „Gołębiarze” to uliczna, podwórkowa scenka miejska przestawiająca biednie ubranych mężczyzn i jasnowłosą, bosą dziewczynkę sprzedających gołębie. Obraz można datować na około 1933. Jako analogię kompozycyjną należy przywołać obraz „Gazeciarka”, błędnie oznaczony w katalogu Muzeum Narodowego w Warszawie na około 1935-36 – obraz jest bowiem datowany na zwisającej szpalcie gazety, do góry nogami: ‘(…) olesław Cybis 1933’. Zarówno w „Gazeciarce”, jak i w „Gołębiarzach” tłem przedstawienia jest ceglana ściana. Podobnie jak twarz kobiety sprzedającej gazety pokazał artysta twarz dziewczynki – z lewego profilu. Malarstwo Cybisa z początku lat 30. niewątpliwie jest nowym rozdziałem w jego twórczości. W 1930 wraz z żoną i Janem Zamoyskim odbył roczną podróż do Włoch i Afryki Północnej, która przyniosła mu wiele nowych inspiracji i jednocześnie utrwaliła w jego twórczości wpływy malarzy włoskiego quattrocenta i cinquecenta. Scena ze sprzedającymi gołębie ma w sobie wiele z włoskich kompozycji typu „Sacra conversazione”: w środku dziewczynka z gołębiem – Najświętsza Panienka, po bokach – mężczyźni na wzór świętych, zamiast kotary zasłaniającej krajobraz – surowy mur.

W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.