Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki. Dyplom z wyróżnieniem w zakresie technologii XVII-wiecznego malarstwa flamandzkiego w 1998 roku. Zajmuje się malarstwem, teorią sztuki, historią i teorią krytyki artystycznej, pracuje także jako konserwator dzieł sztuki. Bierze udział w ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach malarstwa. Autor wystaw indywidualnych. Laureat nagród i wyróżnień. W 2009 obronił pracę doktorską w dziedzinie nauk o sztuce w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Autor książki Francis Bacon. Metamorfozy obrazu (Warszawa, 2011) oraz artykułów z zakresu teorii i krytyki sztuki nowoczesnej. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Wykłada przedmioty związane z teorią i historią krytyki artystycznej na kierunku Krytyka Artystyczna na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Ważniejsze wystawy:
2012r. - "Brothers In Arts - Walka Stulecia" w Galerii Sztuki "Wozownia" w Toruniu;
2012r. - "622 Upadki Bunga" w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu;
2012r. - Międzynarodowy Konkurs "Strabag Art Award 2012" (nominacja do nagrody)
2012r. - "Nowe Otwarcie" -Wystawa twórczości członków ZPAP z okazji 100-lecia związku Dom Artysty Plastyka, Warszawa;
2012r. - "4 Alternatywy" - Muzeum Częstochowskie, Częstochowa;
2013r. - 9 Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Sztuki "Wozownia" w Toruniu;
2013r. - Mikroutopie codzienności - wystawa prac z kolekcji CSW w Toruniu, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Komentarz autorski:
Obraz namalowany w konwencji realistycznej. Przedstawia sytuacje, które raczej nie mogą się zdarzyć, albo zdarzają się tylko w snach. Jest to stara zasada surrealizmu, tak dobrze zadomowiona w naszej kulturze. Pozwala ona wychwycić to, co niepokojące, podświadome lęki i obawy. Być może tak działa wizerunek krwisto-czerwonego spaghetti, którego symbolika została zapożyczona od amerykańskiego artysty Jamesa Rosenquista. Duże zbliżenie makaronu i jego wyeksponowanie zmienia kontekst, sprawia, że to, co zwykłe i codzienne, staje się obce. Także poza kobiecej postaci może wydawać się w przedstawionej sytuacji niestosowna. Intymność nabiera cech groteski. Otoczenie mówi "dalej", ale może lepiej się zatrzymać?

53
Filip PRĘGOWSKI (ur. 1973)

Go, 2016

olej na płótnie, 100x80cm,
opisany na odwrocie

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki. Dyplom z wyróżnieniem w zakresie technologii XVII-wiecznego malarstwa flamandzkiego w 1998 roku. Zajmuje się malarstwem, teorią sztuki, historią i teorią krytyki artystycznej, pracuje także jako konserwator dzieł sztuki. Bierze udział w ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach malarstwa. Autor wystaw indywidualnych. Laureat nagród i wyróżnień. W 2009 obronił pracę doktorską w dziedzinie nauk o sztuce w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Autor książki Francis Bacon. Metamorfozy obrazu (Warszawa, 2011) oraz artykułów z zakresu teorii i krytyki sztuki nowoczesnej. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Wykłada przedmioty związane z teorią i historią krytyki artystycznej na kierunku Krytyka Artystyczna na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Ważniejsze wystawy:
2012r. - "Brothers In Arts - Walka Stulecia" w Galerii Sztuki "Wozownia" w Toruniu;
2012r. - "622 Upadki Bunga" w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu;
2012r. - Międzynarodowy Konkurs "Strabag Art Award 2012" (nominacja do nagrody)
2012r. - "Nowe Otwarcie" -Wystawa twórczości członków ZPAP z okazji 100-lecia związku Dom Artysty Plastyka, Warszawa;
2012r. - "4 Alternatywy" - Muzeum Częstochowskie, Częstochowa;
2013r. - 9 Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Sztuki "Wozownia" w Toruniu;
2013r. - Mikroutopie codzienności - wystawa prac z kolekcji CSW w Toruniu, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Komentarz autorski:
Obraz namalowany w konwencji realistycznej. Przedstawia sytuacje, które raczej nie mogą się zdarzyć, albo zdarzają się tylko w snach. Jest to stara zasada surrealizmu, tak dobrze zadomowiona w naszej kulturze. Pozwala ona wychwycić to, co niepokojące, podświadome lęki i obawy. Być może tak działa wizerunek krwisto-czerwonego spaghetti, którego symbolika została zapożyczona od amerykańskiego artysty Jamesa Rosenquista. Duże zbliżenie makaronu i jego wyeksponowanie zmienia kontekst, sprawia, że to, co zwykłe i codzienne, staje się obce. Także poza kobiecej postaci może wydawać się w przedstawionej sytuacji niestosowna. Intymność nabiera cech groteski. Otoczenie mówi "dalej", ale może lepiej się zatrzymać?