Wilhelm Wachtel - malarz, grafik, ilustrator. Malarstwa uczył się w latach 1894-99 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u L.Wyczółkowskiego, J.Stanisławskiego i J.Fałata, następnie kontynuował studia u N.Gysisa w Akademii monachijskiej. Silnie związany ze środowiskiem Lwowa, tam w roku 1900 po raz pierwszy zaprezentował swoje obrazy na publicznej wystawie. Potem często wysyłał prace na wystawy lwowskiego i krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych oraz do warszawskiej Zachęty.
Przez długie lata mieszkał w Wiedniu. Stamtąd na rok wyjechał do Paryża (1911), a później trzykrotnie do Palestyny (1924, 1929, 1932), gdzie w roku 1936 osiedlił się na stałe. Po wybuchu II wojny światowej wyjechał do Stanów Zjednoczonych.
W swojej twórczości - która od malarstwa secesyjno-symbolicznego, poprzez utrzymane w konwencji realistycznej portrety i sceny rodzajowe ewoluowała aż po pejzaże wykazujące związek z malarstwem postimpresjonistycznym - podejmował różnorodną tematykę. Malował kompozycje baśniowo-symboliczne, sceny rodzajowe o tematyce żydowskiej, portrety, akty, widoki miast i pejzaże. Ponadto zajmował się grafiką, ilustracją książkową i projektowaniem kart pocztowych.
Papier, kredka; 39 x 33,7 cm
Sygn. p.d.: WILH .WACHTEL | 925
Wilhelm Wachtel - malarz, grafik, ilustrator. Malarstwa uczył się w latach 1894-99 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u L.Wyczółkowskiego, J.Stanisławskiego i J.Fałata, następnie kontynuował studia u N.Gysisa w Akademii monachijskiej. Silnie związany ze środowiskiem Lwowa, tam w roku 1900 po raz pierwszy zaprezentował swoje obrazy na publicznej wystawie. Potem często wysyłał prace na wystawy lwowskiego i krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych oraz do warszawskiej Zachęty.
Przez długie lata mieszkał w Wiedniu. Stamtąd na rok wyjechał do Paryża (1911), a później trzykrotnie do Palestyny (1924, 1929, 1932), gdzie w roku 1936 osiedlił się na stałe. Po wybuchu II wojny światowej wyjechał do Stanów Zjednoczonych.
W swojej twórczości - która od malarstwa secesyjno-symbolicznego, poprzez utrzymane w konwencji realistycznej portrety i sceny rodzajowe ewoluowała aż po pejzaże wykazujące związek z malarstwem postimpresjonistycznym - podejmował różnorodną tematykę. Malował kompozycje baśniowo-symboliczne, sceny rodzajowe o tematyce żydowskiej, portrety, akty, widoki miast i pejzaże. Ponadto zajmował się grafiką, ilustracją książkową i projektowaniem kart pocztowych.