To stosunkowo znacznych rozmiarów, przejmująco ekspresyjne przedstawienie głowy Chrystusa Ukrzyżowanego (któremu, zauważmy, Malczewski wyjątkowo nie udzielił własnych rysów, co umieszcza je bez reszty w obszarze sacrum, a nie alegorii), wykonane w chętnie przezeń stosowanej w schyłkowym okresie twórczości technice kredkowej, wbrew pozorom mieć nie musi- i być może nie ma- bezpośredniego związku z konkretną, ukończoną, rozpoczętą czy tylko zamierzoną kompozycją olejną. Z pewnością nie jest powiązane z jego niezbyt znanymi Krucyfiksami z r. 1898 oraz 1903 (zob. A. Heydel, Jacek Malczewski. Człowiek i artysta, Kraków 1933, s. 206-208 i il. 99); jeżeli już, to może mogłoby przynależeć do grupy studiów (wykonanych w różnych technikach), powstałych przy i na marginesie pracy nad Głową Chrystusa z roku 1925 (w posiadaniu potomków artysty).

48
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

GŁOWA UKRZYŻOWANEGO (?) CHRYSTUSA W KORONIE CIERNIOWEJ, ok. 1925 r.

Kredki, węgiel, pastel, biele gwaszem, papier naklejony całą powierzchnią na tekturę; 35,8 x 67,7 cm
Sygn. p. d. twardym ołówkiem: JMalczewski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

To stosunkowo znacznych rozmiarów, przejmująco ekspresyjne przedstawienie głowy Chrystusa Ukrzyżowanego (któremu, zauważmy, Malczewski wyjątkowo nie udzielił własnych rysów, co umieszcza je bez reszty w obszarze sacrum, a nie alegorii), wykonane w chętnie przezeń stosowanej w schyłkowym okresie twórczości technice kredkowej, wbrew pozorom mieć nie musi- i być może nie ma- bezpośredniego związku z konkretną, ukończoną, rozpoczętą czy tylko zamierzoną kompozycją olejną. Z pewnością nie jest powiązane z jego niezbyt znanymi Krucyfiksami z r. 1898 oraz 1903 (zob. A. Heydel, Jacek Malczewski. Człowiek i artysta, Kraków 1933, s. 206-208 i il. 99); jeżeli już, to może mogłoby przynależeć do grupy studiów (wykonanych w różnych technikach), powstałych przy i na marginesie pracy nad Głową Chrystusa z roku 1925 (w posiadaniu potomków artysty).