W 1923 r. podjęła studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Mieczysława Kotarbińskiego. Od 1924 r. żona Stanisława Grabowskiego, wyjechała wraz z nim jesienią 1925 r. do Paryża. Tu w roku następnym miała wraz z mężem wystawę w Galerie d`Art Contemporain; na okładce katalogu figurują jako "Stanislas Grabowski et N.-Wanda Chodasiewitch Grabowska". Małżeństwo wkrótce rozpadło się, artystka związała się z Fernandem Légerem, po latach wyszła za niego za mąż, a po śmierci artysty opiekowała się i zarządzała jego dorobkiem.

Sama malowała i wystawiała, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych, prace suprematyczne, rzekomo powtórzenia rysunków wykonanych na początku lat dwudziestych, przed podjęciem studiów. Są wśród nich także falsyfikaty: np. znana z polskiego rynku praca datowana "1922" i sygnowana Nadia Léger, co w tym roku byłoby śmiałym proroctwem.

Wystawiana: Wystawa polskiej grafiki międzywojennej ze zbiorów prywatnych, Muzeum Okręgowe w Toruniu.
III-VI 1985 (bez katalogu).

Rzadkość antykwaryczna.

Najprawdopodobniej jedyne istniejące egzemplarze.

53
Wanda (Nadia Leger) CHODASIEWICZ-GRABOWSKA (1904 Witebsk - 1982 Grasse)

GŁOWA RZYMIANKI, ok. 1924

drzeworyt, 8 x 6 cm na arkuszu 11,5 x 9 cm,
sygnowany ołówkiem u góry "N I" oraz u dołu "Wanda N. Chodasiewiczówna".

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1923 r. podjęła studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Mieczysława Kotarbińskiego. Od 1924 r. żona Stanisława Grabowskiego, wyjechała wraz z nim jesienią 1925 r. do Paryża. Tu w roku następnym miała wraz z mężem wystawę w Galerie d`Art Contemporain; na okładce katalogu figurują jako "Stanislas Grabowski et N.-Wanda Chodasiewitch Grabowska". Małżeństwo wkrótce rozpadło się, artystka związała się z Fernandem Légerem, po latach wyszła za niego za mąż, a po śmierci artysty opiekowała się i zarządzała jego dorobkiem.

Sama malowała i wystawiała, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych, prace suprematyczne, rzekomo powtórzenia rysunków wykonanych na początku lat dwudziestych, przed podjęciem studiów. Są wśród nich także falsyfikaty: np. znana z polskiego rynku praca datowana "1922" i sygnowana Nadia Léger, co w tym roku byłoby śmiałym proroctwem.

Wystawiana: Wystawa polskiej grafiki międzywojennej ze zbiorów prywatnych, Muzeum Okręgowe w Toruniu.
III-VI 1985 (bez katalogu).

Rzadkość antykwaryczna.

Najprawdopodobniej jedyne istniejące egzemplarze.