Rysunek powstał zapewne podczas letniego pobytu Makowskiego w Espaly w 1922 roku.
Jest portretowym szkicem główki jednego z chłopców - modeli do rozpoczętego tam dużego płótna Kapela dziecięca (Concert d'’nfants lub Concert villagellois; fot. poniżej), które artysta ukończył już w Paryżu i wystawił w Salonie Niezależnych w roku 1923 (w zbiorach MNW). Znane jest podobne studium główki jednej z małych modelek - dziewczynki w kapeluszu - naszkicowane również lekko roztartym ołówkiem.
W tej samej poetyce utrzymany jest także szkic portretu chłopca, reprodukowany w "Sztukach Pięknych" (R. 7, 1931, nr 6, repr. na s. 212; fot. obok).
Porównaj:
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław - Warszawa - Kraków 1964, s. 147, il. 78, s. 151, il. 81, 82.
ołówek, papier czerpany z filigranem (Duc de Lorraine | 1498)
22,4 x 17,4 cm
Wzdłuż dolnej krawędzi autorska dedykacja dla niezidentyfikowanego znajomego z podpisem artysty: Panu Antoniemu Ma[..]kowi przyjaźnie | ofiarowuje T. Makowski
Rysunek powstał zapewne podczas letniego pobytu Makowskiego w Espaly w 1922 roku.
Jest portretowym szkicem główki jednego z chłopców - modeli do rozpoczętego tam dużego płótna Kapela dziecięca (Concert d'’nfants lub Concert villagellois; fot. poniżej), które artysta ukończył już w Paryżu i wystawił w Salonie Niezależnych w roku 1923 (w zbiorach MNW). Znane jest podobne studium główki jednej z małych modelek - dziewczynki w kapeluszu - naszkicowane również lekko roztartym ołówkiem.
W tej samej poetyce utrzymany jest także szkic portretu chłopca, reprodukowany w "Sztukach Pięknych" (R. 7, 1931, nr 6, repr. na s. 212; fot. obok).
Porównaj:
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław - Warszawa - Kraków 1964, s. 147, il. 78, s. 151, il. 81, 82.