W pracach Xawerego Dunikowskiego pojawiają się rzeźby przedstawiające głowy. Dostrzec to można na archiwalnych zdjęciach pokazujących samego artystę (il.1), lub z wystawy jego dzieł (il.2). Pomnik „Adama Mickiewicza”( ok.1899-1906) (il.3) to wyrzeźbiony w drewnie lipowym wizerunek literata wykonany we wczesnych latach twórczości Xawerego Dunikowskiego. Prawdopodobnie w tym okresie została wykonana, prezentowana „Głowa” oraz „Portret Henryka Szczyglińskiego” z około 1898 r. (Il.4).
„Rzeźba zdradza wybitny talent Dunikowskiego. […] miękko kształtowana forma, operująca rozległymi, wrażliwymi na światło płaszczyznami, podąża za charakterem modela, utrwalając momentalność pozy i ów dominujący rys swobody w jego sposobie bycia.” (Wacława Milewska, opis MN w Krakowie) „Głowa” jest rzeźbą wykonaną w marmurze, pokazuje to z jak wielu materiałów korzystał Xawery Dunikowski. Do innych, również kamiennych rzeźb należy „Pomnik Czynu Powstańczego”(1946–1955) (il. 5 i 6)
marmur, wys. 18 cm ( z cokołem 24)
sygn. u dołu” Ksawery Dunikowski”
W pracach Xawerego Dunikowskiego pojawiają się rzeźby przedstawiające głowy. Dostrzec to można na archiwalnych zdjęciach pokazujących samego artystę (il.1), lub z wystawy jego dzieł (il.2). Pomnik „Adama Mickiewicza”( ok.1899-1906) (il.3) to wyrzeźbiony w drewnie lipowym wizerunek literata wykonany we wczesnych latach twórczości Xawerego Dunikowskiego. Prawdopodobnie w tym okresie została wykonana, prezentowana „Głowa” oraz „Portret Henryka Szczyglińskiego” z około 1898 r. (Il.4).
„Rzeźba zdradza wybitny talent Dunikowskiego. […] miękko kształtowana forma, operująca rozległymi, wrażliwymi na światło płaszczyznami, podąża za charakterem modela, utrwalając momentalność pozy i ów dominujący rys swobody w jego sposobie bycia.” (Wacława Milewska, opis MN w Krakowie) „Głowa” jest rzeźbą wykonaną w marmurze, pokazuje to z jak wielu materiałów korzystał Xawery Dunikowski. Do innych, również kamiennych rzeźb należy „Pomnik Czynu Powstańczego”(1946–1955) (il. 5 i 6)