"Sztuka to moje prywatne misteria - mówi Nowosielski - Ja sobie stwarzam rzeczywistość, o której marzę. Marzę o kobietach, których nie ma i dopiero muszę je namalować."

"Od początku jednym z głównych nurtów jego malarstwa jest figuracja erotyczna. Już rozebrane gimnastyczki z lat pięćdziesiątych miały w sobie niepokojącą przewrotność. Tematyka sportowa była tu próbą kompromisu z postulatami epoki. Jednak przedziwne, akrobatyczne pozy dziewcząt, ich tajemnicza, erotyczna musztra - kazały wątpić w ideową naiwność, sugerując ukryte, podświadome znaczenia."
Krystyna Czerni, Półakt czarny - 1971 [w:] "Wielcy malarze Jerzy Nowosielski" (nr 105), Wrocław 2000, s. 16.

6
Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

GIMNASTYCZKI, połowa lat 50. XX w.

obraz dwustronny; na odwrocie: PORTRET KOBIETY
tempera, deska
40 x 25 cm

Autentyczność obrazu potwierdzona przez Fundację Nowosielskich.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Sztuka to moje prywatne misteria - mówi Nowosielski - Ja sobie stwarzam rzeczywistość, o której marzę. Marzę o kobietach, których nie ma i dopiero muszę je namalować."

"Od początku jednym z głównych nurtów jego malarstwa jest figuracja erotyczna. Już rozebrane gimnastyczki z lat pięćdziesiątych miały w sobie niepokojącą przewrotność. Tematyka sportowa była tu próbą kompromisu z postulatami epoki. Jednak przedziwne, akrobatyczne pozy dziewcząt, ich tajemnicza, erotyczna musztra - kazały wątpić w ideową naiwność, sugerując ukryte, podświadome znaczenia."
Krystyna Czerni, Półakt czarny - 1971 [w:] "Wielcy malarze Jerzy Nowosielski" (nr 105), Wrocław 2000, s. 16.