Rzeźba z brązu przedstawiająca mitologiczną scenę porwania Sabinek jest pomniejszoną wersją znanej marmurowej grupy z 1583, znajdującej się w Loggii dei Lanzi we Florencji. "Porwanie Sabinek" to bodaj najsłynniejsza rzeźbiarska realizacja Giambologny - wybitnego artysty doby włoskiego manieryzmu, którego twórczość wywarła wpływ na wielu późniejszych rzeźbiarzy, wśród których wymienić należy między innymi Giovanniego Lorenza Berniniego - jednego z najbardziej znanych artystów baroku. Oryginał rzeźby mierzy ponad 4 metry, przedstawia młodzieńca " uwodziciela Talassia podtrzymującego ponad swoją głową dziewczynę - jedną z Sabinek, podczas gdy między nogami młodego mężczyzny kłębi się postać starca Sabina, z tego powodu rzeźba bywa nazywana również trzema etapami życia człowieka. Giambologna otrzymał zlecenie na figurę jako nadworny rzeźbiarz rodziny Medyceuszy. Tworząc "Porwanie Sabinek" postanowił wykorzystać technikę rzeźbiarską autorów starożytnych (wierzono, że byli oni w stanie wyrzeźbić jedną grupę w jednolitym bloku marmuru, co jak się później okazało było błędnym przekonaniem). Wyrzeźbienie tak dużej kompozycji z jednej bryły kamienia wymagało od rzeźbiarza ogromnego wysiłku. Nienaturalne skręty ciała postaci, manierystyczna figura serpentinata, tworzą skomplikowane efekty kompozycyjne. Także pomniejszona, jako niewielka rzeźba z brązu, uosabia w idealnej formie pragnienie uzyskania nieskończenie wielu punktów widzenia.

53
CORNELISA POELENBURGHA, XVII w. NAŚLADOWCA

Giambologna, naśladowca

Porwanie Sabinek, odlew XIX/XX w.
brąz, podstawa marmurowa, 108 x 33 x 40 cm
sygnowany na podstawie: `Giambologna`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rzeźba z brązu przedstawiająca mitologiczną scenę porwania Sabinek jest pomniejszoną wersją znanej marmurowej grupy z 1583, znajdującej się w Loggii dei Lanzi we Florencji. "Porwanie Sabinek" to bodaj najsłynniejsza rzeźbiarska realizacja Giambologny - wybitnego artysty doby włoskiego manieryzmu, którego twórczość wywarła wpływ na wielu późniejszych rzeźbiarzy, wśród których wymienić należy między innymi Giovanniego Lorenza Berniniego - jednego z najbardziej znanych artystów baroku. Oryginał rzeźby mierzy ponad 4 metry, przedstawia młodzieńca " uwodziciela Talassia podtrzymującego ponad swoją głową dziewczynę - jedną z Sabinek, podczas gdy między nogami młodego mężczyzny kłębi się postać starca Sabina, z tego powodu rzeźba bywa nazywana również trzema etapami życia człowieka. Giambologna otrzymał zlecenie na figurę jako nadworny rzeźbiarz rodziny Medyceuszy. Tworząc "Porwanie Sabinek" postanowił wykorzystać technikę rzeźbiarską autorów starożytnych (wierzono, że byli oni w stanie wyrzeźbić jedną grupę w jednolitym bloku marmuru, co jak się później okazało było błędnym przekonaniem). Wyrzeźbienie tak dużej kompozycji z jednej bryły kamienia wymagało od rzeźbiarza ogromnego wysiłku. Nienaturalne skręty ciała postaci, manierystyczna figura serpentinata, tworzą skomplikowane efekty kompozycyjne. Także pomniejszona, jako niewielka rzeźba z brązu, uosabia w idealnej formie pragnienie uzyskania nieskończenie wielu punktów widzenia.