Bibliografia:
Jonasz Stern 1904 1988, Galeria "Baszta Czarownic" Biuro Wystaw Artystycznych, Słupsk 1998, poz. 3 w wykazie prac (strona nie numerowana); il. "Z cyklu Getto Lwowskie Wysiedlenie II... ` (strona nie numerowana);
Żydzi polscy. Czerwiec sierpień 1989, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1989, poz. kat. 1165 na s. 84, il. 72
Traumatyczne przeżycia z okresu okupacji pobyt w getcie i przeżycie własnej egzekucji zaowocowały serią grafik, które artysta tworzył w latach 40-tych i 50-tych. Po raz pierwszy zaprezentował dwa drzeworyty, Ulicę w getcie i Wysiedlenie domu w getcie, na wystawie "Polonia" zorganizowanej przez ZZPAP w październiku 1945 r. (por.: Jonasz Stern. Wystawa jubileuszowa styczeń- luty 1985, oprac. J. Chrobak, Kraków 1985, s. 19)
Jonasz Stern malarz, grafik i pedagog. Malarstwo studiował w latach 1929-34 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem F. Pautscha, T. Axentowicza i S. Kamockiego. Na początku lat trzydziestych współtworzył, wraz z M. Jaremą i H. Wiecińskim, Grupę Krakowską. Jako działacz partii komunistycznej i w 1938 był uwięziony przez pół roku w Berezie Kartuskiej. Podczas wojny, w latach 1941-43 przebywał w getcie lwowskim. Ocalały w masowej egzekucji w dniu 1 czerwca 1943 r. uciekł na Węgry. Po wojnie powrócił i zamieszkał w Krakowie. W roku 1957 reaktywował działalność przedwojennej Grupy Krakowskiej. W latach 1954-74 był profesorem Akademii, a do 1969 pełnił w niej funkcję prorektora. Początkowo malował geometryczne kompozycje abstrakcyjne oraz martwe natury i pejzaże, w których widoczne są wpływy kubizmu i surrealizmu. Ponadto, zwłaszcza w rysunkach i grafikach, w których ilustrował aktualne wydarzenia społeczno-polityczne, ujawniają się echa ekspresjonizmu. Po wojnie artysta wprowadził nowe techniki. Obok malarstwa rysunku i grafiki zaczął tworzyć collage i assemblage. W latach sześćdziesiątych wklejając do takich kompozycji elementy organiczne utworzył swój indywidualny, oryginalny styl.
[CYKL 14 DRZEWORYTÓW] GETTO LWOWSKIE, 1945 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk;
32 x 23 cm
Podpisany ołówkiem wzdłuż lewego marginesu: "Getto lwowskie" 1945 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
AKCJA NA DZIECI, 1945 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 23 x 35,5 cm
Podpisany ołówkiem, l. d.: "Akcja na dzieci" 1945 r
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
KRYJÓWKA W GETTCIE, 1945 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 35 x 24 cm
Podpisany ołówkiem, l. d.: "Kryjówka w getcie" 1945 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
WYSIEDLENIE I, 1946 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 31,5 x 21 cm
Podpisany ołówkiem, l. d.: "Wysiedlenie I. 1946 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
WYSIEDLENIE II, 1946 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 30,5 x 21 cm
Podpisany ołówkiem, l. d.: "Wysiedlenie" II 1946 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
WYSIEDLENIE III, 1946 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 31x 39,5 cm
Podpisany ołówkiem, l. d.: "Wysiedlenie" III. 1946 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
WYWÓZKA DZIECI, 1947 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 22,8 x 30 cm
Podpisany ołówkiem wzdłuż lewego marginesu: "Wywózka dzieci" I 1947 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
BRAMA DO GETTA I, 1948 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 31 x 23 cm
Podpisany ołówkiem l. d.: "Brama do getta I. 1948 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
BRAMA DO GETTA II, 1948 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 23,5 x 19,5 cm
Podpisany ołówkiem l. d.: "Brama do getta" II. 1948 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
UWIĘZIONA, 1949 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 12 x 10,5 cm
Podpisany ołówkiem, l. d.: "Uwięziona" 1949 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
ULICA W GETTCIE I, 1950 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 22,8 x 32 cm
Podpisany ołówkiem wzdłuż lewego marginesu: "Ulica w getcie" I 1950 r.
Sygn. długopisem l. d.: Stern Jonasz
ULICA W GETTCIE II, 1950 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 22 x 32,5 cm
Podpisany ołówkiem l. d: "Ulica w getcie" II 1950 r.
Sygn. długopisem p. d.: Stern Jonasz
MIESZKAŃCY GETTA , 1954 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 23,5 x 20 cm
Podpisany ołówkiem l. d.: "mieszkańcy getta"I 1954 r.
Sygn. długopisem l. d.: Stern Jonasz
UCIECZKA, 1958 r.
Papier żeberkowy, wypukłodruk; 22,8 x 32,3 cm
Podpisany ołówkiem l. d.: "Ucieczka" 1958 r.
Sygn. długopisem na prawym marginesie: Stern
Bibliografia:
Jonasz Stern 1904 1988, Galeria "Baszta Czarownic" Biuro Wystaw Artystycznych, Słupsk 1998, poz. 3 w wykazie prac (strona nie numerowana); il. "Z cyklu Getto Lwowskie Wysiedlenie II... ` (strona nie numerowana);
Żydzi polscy. Czerwiec sierpień 1989, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1989, poz. kat. 1165 na s. 84, il. 72
Traumatyczne przeżycia z okresu okupacji pobyt w getcie i przeżycie własnej egzekucji zaowocowały serią grafik, które artysta tworzył w latach 40-tych i 50-tych. Po raz pierwszy zaprezentował dwa drzeworyty, Ulicę w getcie i Wysiedlenie domu w getcie, na wystawie "Polonia" zorganizowanej przez ZZPAP w październiku 1945 r. (por.: Jonasz Stern. Wystawa jubileuszowa styczeń- luty 1985, oprac. J. Chrobak, Kraków 1985, s. 19)
Jonasz Stern malarz, grafik i pedagog. Malarstwo studiował w latach 1929-34 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem F. Pautscha, T. Axentowicza i S. Kamockiego. Na początku lat trzydziestych współtworzył, wraz z M. Jaremą i H. Wiecińskim, Grupę Krakowską. Jako działacz partii komunistycznej i w 1938 był uwięziony przez pół roku w Berezie Kartuskiej. Podczas wojny, w latach 1941-43 przebywał w getcie lwowskim. Ocalały w masowej egzekucji w dniu 1 czerwca 1943 r. uciekł na Węgry. Po wojnie powrócił i zamieszkał w Krakowie. W roku 1957 reaktywował działalność przedwojennej Grupy Krakowskiej. W latach 1954-74 był profesorem Akademii, a do 1969 pełnił w niej funkcję prorektora. Początkowo malował geometryczne kompozycje abstrakcyjne oraz martwe natury i pejzaże, w których widoczne są wpływy kubizmu i surrealizmu. Ponadto, zwłaszcza w rysunkach i grafikach, w których ilustrował aktualne wydarzenia społeczno-polityczne, ujawniają się echa ekspresjonizmu. Po wojnie artysta wprowadził nowe techniki. Obok malarstwa rysunku i grafiki zaczął tworzyć collage i assemblage. W latach sześćdziesiątych wklejając do takich kompozycji elementy organiczne utworzył swój indywidualny, oryginalny styl.