WYSIEDLENIE III, 1946
Linoryt, papier; 39,8 x 30 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Wysiedlenie III 1946 r.
BRAMA GETTA II, 1948
Linoryt, papier; 23,5 x 19,5 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Brama getta II 1948
MIESZKAŃCY GETTA, 1954
Linoryt, papier: 23,6 x 19,8 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d: "Mieszkańcy getta 1954r.
WYWÓZKA DZIECI, 1947
Linoryt, papier; 22,8 x 30 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem wzdłuż lewej krawędzi: Wywózka dzieci 1947 r.
UWIĘZIONA, 1949
Linoryt, papier; 12 x 10,4 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Uwięziona 1949 r
ULICA W GETTCIE I, 1950
Linoryt, papier; 22 x 32,5 cm
Sygnowany długopisem l. d.: Stern Jonasz;
napis ołówkiem wzdłuż lewej krawędzi:
"Ulica w getcie`" I 1950 r.
BRAMA DO GETTA, 1948
Linoryt, papier; 31,4 x 23 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Brama do getta 1948 r.
AKCJA NA DZIECI, 1945
Linoryt, papier; 23 x 33,5 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Akcja na dzieci 1945 r.
UCIECZKA, 1956
Linoryt, papier; 22,8 x 32,5 cm
Sygnowany długopisem przy prawej krawędzi u dołu.: Stern; napis ołówkiem l. d.:
Ucieczka 1956 r.
ULICA W GETTCIE II, 1950
Linoryt, papier; 22,9 x 32 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Ulica w getcie II 1950 r.
GETTO LWOWSKIE, 1945
Linoryt, papier; 23 x 31,6 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem wzdłuż lewej krawędzi:
Getto lwowskie 1945 r.
KRYJÓWKA W GETTCIE, 1945
Linoryt, papier; 35 x 24 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz;
napis ołówkiem l. d.: Kryjówka w getcie 1945r.
WYSIEDLENIE I, 1946
Linoryt, papier; 31,5 x 21 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Wysiedlenie I. 1946 r.
WYSIEDLENIE II, 1946
Linoryt, papier; 30,6 x 21 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Wysiedlenie II 1946 r.
Na odwrocie, pozycji od 1 do 13, znajdują się orzeczenia potwierdzające autentyczność grafik i podpisu artysty.
Bibliografia:
Jonasz Stern 1904 - 1988, Galeria "Baszta Czarownic" Biuro Wystaw Artystycznych, Słupsk 1998, poz. 3 w wykazie prac (strona nie numerowana); il. "Z cyklu Getto Lwowskie - Wysiedlenie II..." (strona nie numerowana);
Żydzi - polscy. Czerwiec - sierpień 1989, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1989, poz. kat. 1165 na s. 84, il. 72 [wystawiana grafika została odbita
siedem lat wcześniej]
Traumatyczne przeżycia z okresu okupacji - pobyt w getcie i przeżycie własnej egzekucji - zaowocowały serią grafik, które artysta tworzył w latach 40-tych i 50-tych. Po raz pierwszy zaprezentował dwa drzeworyty, Ulicę w getcie i Wysiedlenie domu w getcie, na wystawie "Polonia" zorganizowanej przez ZZPAP w październiku 1945 r. (por.: Jonasz Stern. Wystawa jubileuszowa styczeń- luty 1985, oprac. J. Chrobak, Kraków 1985, s. 19)
Jonasz Stern, malarz, grafik i pedagog. Malarstwo studiował w latach 1929-34 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem F. Pautscha, T. Axentowicza i S. Kamockiego. Na początku lat trzydziestych współtworzył, wraz z M. Jaremą i H. Wiecińskim, Grupę Krakowską. Jako działacz partii komunistycznej i w 1938 był uwięziony przez pół roku w Berezie Kartuskiej. Podczas wojny, w latach 1941- 43 przebywał w getcie lwowskim. Ocalały w masowej egzekucji w dniu 1 czerwca 1943 uciekł na Węgry. Po wojnie powrócił i zamieszkał w Krakowie. W roku 1957 reaktywował działalność przedwojennej Grupy Krakowskiej. W latach 1954-74 był profesorem Akademii, a do 1969 pełnił w niej funkcję prorektora. Początkowo malował geometryczne kompozycje abstrakcyjne oraz martwe natury i pejzaże, w których widoczne są wpływy kubizmu i surrealizmu. Ponadto, zwłaszcza w rysunkach i grafikach, w których ilustrował aktualne wydarzenia społeczno-polityczne, ujawniają się echa ekspresjonizmu. Po wojnie artysta wprowadził nowe techniki. Obok malarstwa rysunku i grafiki zaczął tworzyć collage i assemblage. W latach sześćdziesiątych wklejając do takich kompozycji elementy organiczne utworzył swój indywidualny, oryginalny styl.
TEKA 14 LINORYTÓW Z CYKLU GETTO LWOWSKIE
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiWYSIEDLENIE III, 1946
Linoryt, papier; 39,8 x 30 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Wysiedlenie III 1946 r.
BRAMA GETTA II, 1948
Linoryt, papier; 23,5 x 19,5 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Brama getta II 1948
MIESZKAŃCY GETTA, 1954
Linoryt, papier: 23,6 x 19,8 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d: "Mieszkańcy getta 1954r.
WYWÓZKA DZIECI, 1947
Linoryt, papier; 22,8 x 30 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem wzdłuż lewej krawędzi: Wywózka dzieci 1947 r.
UWIĘZIONA, 1949
Linoryt, papier; 12 x 10,4 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Uwięziona 1949 r
ULICA W GETTCIE I, 1950
Linoryt, papier; 22 x 32,5 cm
Sygnowany długopisem l. d.: Stern Jonasz;
napis ołówkiem wzdłuż lewej krawędzi:
"Ulica w getcie`" I 1950 r.
BRAMA DO GETTA, 1948
Linoryt, papier; 31,4 x 23 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Brama do getta 1948 r.
AKCJA NA DZIECI, 1945
Linoryt, papier; 23 x 33,5 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Akcja na dzieci 1945 r.
UCIECZKA, 1956
Linoryt, papier; 22,8 x 32,5 cm
Sygnowany długopisem przy prawej krawędzi u dołu.: Stern; napis ołówkiem l. d.:
Ucieczka 1956 r.
ULICA W GETTCIE II, 1950
Linoryt, papier; 22,9 x 32 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Ulica w getcie II 1950 r.
GETTO LWOWSKIE, 1945
Linoryt, papier; 23 x 31,6 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem wzdłuż lewej krawędzi:
Getto lwowskie 1945 r.
KRYJÓWKA W GETTCIE, 1945
Linoryt, papier; 35 x 24 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz;
napis ołówkiem l. d.: Kryjówka w getcie 1945r.
WYSIEDLENIE I, 1946
Linoryt, papier; 31,5 x 21 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Wysiedlenie I. 1946 r.
WYSIEDLENIE II, 1946
Linoryt, papier; 30,6 x 21 cm
Sygnowany długopisem p. d.: Stern Jonasz; napis ołówkiem l. d.: Wysiedlenie II 1946 r.
Na odwrocie, pozycji od 1 do 13, znajdują się orzeczenia potwierdzające autentyczność grafik i podpisu artysty.
Bibliografia:
Jonasz Stern 1904 - 1988, Galeria "Baszta Czarownic" Biuro Wystaw Artystycznych, Słupsk 1998, poz. 3 w wykazie prac (strona nie numerowana); il. "Z cyklu Getto Lwowskie - Wysiedlenie II..." (strona nie numerowana);
Żydzi - polscy. Czerwiec - sierpień 1989, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1989, poz. kat. 1165 na s. 84, il. 72 [wystawiana grafika została odbita
siedem lat wcześniej]
Traumatyczne przeżycia z okresu okupacji - pobyt w getcie i przeżycie własnej egzekucji - zaowocowały serią grafik, które artysta tworzył w latach 40-tych i 50-tych. Po raz pierwszy zaprezentował dwa drzeworyty, Ulicę w getcie i Wysiedlenie domu w getcie, na wystawie "Polonia" zorganizowanej przez ZZPAP w październiku 1945 r. (por.: Jonasz Stern. Wystawa jubileuszowa styczeń- luty 1985, oprac. J. Chrobak, Kraków 1985, s. 19)
Jonasz Stern, malarz, grafik i pedagog. Malarstwo studiował w latach 1929-34 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem F. Pautscha, T. Axentowicza i S. Kamockiego. Na początku lat trzydziestych współtworzył, wraz z M. Jaremą i H. Wiecińskim, Grupę Krakowską. Jako działacz partii komunistycznej i w 1938 był uwięziony przez pół roku w Berezie Kartuskiej. Podczas wojny, w latach 1941- 43 przebywał w getcie lwowskim. Ocalały w masowej egzekucji w dniu 1 czerwca 1943 uciekł na Węgry. Po wojnie powrócił i zamieszkał w Krakowie. W roku 1957 reaktywował działalność przedwojennej Grupy Krakowskiej. W latach 1954-74 był profesorem Akademii, a do 1969 pełnił w niej funkcję prorektora. Początkowo malował geometryczne kompozycje abstrakcyjne oraz martwe natury i pejzaże, w których widoczne są wpływy kubizmu i surrealizmu. Ponadto, zwłaszcza w rysunkach i grafikach, w których ilustrował aktualne wydarzenia społeczno-polityczne, ujawniają się echa ekspresjonizmu. Po wojnie artysta wprowadził nowe techniki. Obok malarstwa rysunku i grafiki zaczął tworzyć collage i assemblage. W latach sześćdziesiątych wklejając do takich kompozycji elementy organiczne utworzył swój indywidualny, oryginalny styl.