Anda Rottenberg poznała Claesa Oldenburga w połowie lat 90., za pośrednictwem Franka Owena Gehry'ego, który wcześniej współpracował z artystą przy projektowaniu jednego z budynków w Los Angeles. Odwiedziła artystę i jego żonę Coosje van Bruggen w ich nowojorskiej pracowni i na pamiątkę dostała prezentowaną pracę. Potem widzieli się jeszcze kilka razy, w różnych miastach Europy.


Amerykański rzeźbiarz szwedzkiego pochodzenia, znany przede wszystkim z instalcji w przestrzeni publicznej, będących przeskalowanymi replikami przedmiotów codziennego użytku. Jego realizacje to także miękkie, dmuchane rzeźby zwyczajnych obiektów, które artysta przedstawiał w formie lekkiego rozkładu. Wiele prac wykonał wspólnie z żoną, Coosje van Bruggen, która zmarła w 2009 roku po 32 latach ich małżeństwa. Obecnie Oldenburg żyje i pracuje w Nowym Jorku. Jego ojciec był szwedzkim dyplomatą pracującym w Stanach Zjednoczonych. Oldenburg dorastał w Chicago - w latach 1946-50 studiował literaturę na Yale University, a później - sztukę na Uniwersity of Chicago. Zanim rozpoczął karierę artystyczną pracował jako reporter w City News Bureau of Chicago. w 1953 roku otrzymał obywatelstwo amerykańskie, a trzy lata po tym przeprowadził się do Nowego Jorku, pracując na pół etatu w Cooper Union Museum for the Arts of Decoration. Idea miękkich rzeźb pojawiła się u niego w 1957 roku, gdy wykonał luźno zwisającą kompozycję z kobiecej pończochy wypchanej zmiętymi gazetami. W 1959 roku Oldenburg zaczął wykonywać serie obiektór, figur i znaków z papier-mâché, rozszerzając spektrum materiałów o jedzenie i tanią odzież. Jego piersza indywidualna wystawa, na której pokazał m.in. wspomniane obiekty, odbyła się w Judson Gallery na Washington Square w 1959 roku. W latach 60. Oldenburg włączył się w działąnia ruchu pop-art, stając się wkrótce jednym z jego najciekawszych twórców. Krytyka amerykańskiego konsumeryzmu posunęła go do wielu działąń z pogranicza happeningu, performansu i instalacji artystycznej. W grudniu 1961 roku wynają sklep na Lower East Side na Manhattanie, gdzie w witrynie wystawił rzeźby będące ordynarną, zohydzoną i bezkształtną wersją popularnych dóbr konsumpcyjnych. W

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

7
Claes OLDENBURG (ur. 1929, Sztokholm)

Geometric Mouse Scale D, 1971 r.

druk/papier, 50 x 42 cm

POCHODZENIE:
- dar od artysty, lata 90.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Anda Rottenberg poznała Claesa Oldenburga w połowie lat 90., za pośrednictwem Franka Owena Gehry'ego, który wcześniej współpracował z artystą przy projektowaniu jednego z budynków w Los Angeles. Odwiedziła artystę i jego żonę Coosje van Bruggen w ich nowojorskiej pracowni i na pamiątkę dostała prezentowaną pracę. Potem widzieli się jeszcze kilka razy, w różnych miastach Europy.


Amerykański rzeźbiarz szwedzkiego pochodzenia, znany przede wszystkim z instalcji w przestrzeni publicznej, będących przeskalowanymi replikami przedmiotów codziennego użytku. Jego realizacje to także miękkie, dmuchane rzeźby zwyczajnych obiektów, które artysta przedstawiał w formie lekkiego rozkładu. Wiele prac wykonał wspólnie z żoną, Coosje van Bruggen, która zmarła w 2009 roku po 32 latach ich małżeństwa. Obecnie Oldenburg żyje i pracuje w Nowym Jorku. Jego ojciec był szwedzkim dyplomatą pracującym w Stanach Zjednoczonych. Oldenburg dorastał w Chicago - w latach 1946-50 studiował literaturę na Yale University, a później - sztukę na Uniwersity of Chicago. Zanim rozpoczął karierę artystyczną pracował jako reporter w City News Bureau of Chicago. w 1953 roku otrzymał obywatelstwo amerykańskie, a trzy lata po tym przeprowadził się do Nowego Jorku, pracując na pół etatu w Cooper Union Museum for the Arts of Decoration. Idea miękkich rzeźb pojawiła się u niego w 1957 roku, gdy wykonał luźno zwisającą kompozycję z kobiecej pończochy wypchanej zmiętymi gazetami. W 1959 roku Oldenburg zaczął wykonywać serie obiektór, figur i znaków z papier-mâché, rozszerzając spektrum materiałów o jedzenie i tanią odzież. Jego piersza indywidualna wystawa, na której pokazał m.in. wspomniane obiekty, odbyła się w Judson Gallery na Washington Square w 1959 roku. W latach 60. Oldenburg włączył się w działąnia ruchu pop-art, stając się wkrótce jednym z jego najciekawszych twórców. Krytyka amerykańskiego konsumeryzmu posunęła go do wielu działąń z pogranicza happeningu, performansu i instalacji artystycznej. W grudniu 1961 roku wynają sklep na Lower East Side na Manhattanie, gdzie w witrynie wystawił rzeźby będące ordynarną, zohydzoną i bezkształtną wersją popularnych dóbr konsumpcyjnych. W

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.