Generał Center to historyczna praca w formie performance`u/instalacji prezentowana w pracowni "Dziekanka" w Warszawie 7 grudnia 1981 roku. Ważnym elementem tej pracy był multiplikowany portret generała. Mobilna instalacja ironicznie nawiązywała do oficjalnie propagowanego stanu normalizacji. Praca uległa zniszczeniu, natomiast zachował się autentyczny szablon z 81 roku, który posłużył do zrealizowania dyptyku "Generał Center - wersja cz.-b." na potrzeby niniejszej wystawy. Rozmiary pracy warunkuje wielkość historycznego szablonu. Janusz Bałdyga


Urodzony w 1954 roku w Lublinie, artysta, performer, twórca instalacji. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskał dyplom w 1979 roku w pracowni prof. Stefana Gierowskiego, aneks w pracowni prof. Romana Owidzkiego.

Współzałożyciel i członek grupy twórczej "Pracownia". Od 1976 roku jest członkiem Akademii Ruchu. Od 2009 roku wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Od początku drogi twórczej artysta interesował się procesem przekształcania znaku - głównym motywem poddanym transformacji był odbijany z szablonu kształt terytorium Polski, który po odbiciu zgodnie z osią symetrii na wschodniej granicy przypominał sylwetkę orła. Przetworzony kontur Polski stał się przez kilka najbliższych lat niemal emblematem twórczości Bałdygi.

W performansie Bałdyga przeszedł skomplikowana drogą od działań dopełnijących twórczość graficzną po bardzo surowe, purystyczne, abstrakcyjne działania. Artysta łączy tradycje awangardy konstruktywistycznej z myśleniem konceptualistycznym. Dużą rolę przywiązuje do budowania języka komunikatu, który redukuje do tego, co najbardziej niezbędne. Estetyka słownika, z którego konstruuje swoje wypowiedzi, jest bardzo surowa: deski, linki, drewniane belki, gwoździe. Do tego dochodzą przedmioty o znaczeniu symbolicznym, czasami wręcz sakralnym: słoik z wodą, kieliszek z winem, krzyże, okręgi.

Prace w zbiorach: BWA Lublin, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hunfeld, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Sztuki w Łodzi.

1
Janusz BAŁDYGA (1954)

Generał Center (wersja cz.-b.), 1981/2013

płótno/szablon/akryl, 13x18 cm


Estymacja: 900 - 1100 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Generał Center to historyczna praca w formie performance`u/instalacji prezentowana w pracowni "Dziekanka" w Warszawie 7 grudnia 1981 roku. Ważnym elementem tej pracy był multiplikowany portret generała. Mobilna instalacja ironicznie nawiązywała do oficjalnie propagowanego stanu normalizacji. Praca uległa zniszczeniu, natomiast zachował się autentyczny szablon z 81 roku, który posłużył do zrealizowania dyptyku "Generał Center - wersja cz.-b." na potrzeby niniejszej wystawy. Rozmiary pracy warunkuje wielkość historycznego szablonu. Janusz Bałdyga


Urodzony w 1954 roku w Lublinie, artysta, performer, twórca instalacji. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskał dyplom w 1979 roku w pracowni prof. Stefana Gierowskiego, aneks w pracowni prof. Romana Owidzkiego.

Współzałożyciel i członek grupy twórczej "Pracownia". Od 1976 roku jest członkiem Akademii Ruchu. Od 2009 roku wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Od początku drogi twórczej artysta interesował się procesem przekształcania znaku - głównym motywem poddanym transformacji był odbijany z szablonu kształt terytorium Polski, który po odbiciu zgodnie z osią symetrii na wschodniej granicy przypominał sylwetkę orła. Przetworzony kontur Polski stał się przez kilka najbliższych lat niemal emblematem twórczości Bałdygi.

W performansie Bałdyga przeszedł skomplikowana drogą od działań dopełnijących twórczość graficzną po bardzo surowe, purystyczne, abstrakcyjne działania. Artysta łączy tradycje awangardy konstruktywistycznej z myśleniem konceptualistycznym. Dużą rolę przywiązuje do budowania języka komunikatu, który redukuje do tego, co najbardziej niezbędne. Estetyka słownika, z którego konstruuje swoje wypowiedzi, jest bardzo surowa: deski, linki, drewniane belki, gwoździe. Do tego dochodzą przedmioty o znaczeniu symbolicznym, czasami wręcz sakralnym: słoik z wodą, kieliszek z winem, krzyże, okręgi.

Prace w zbiorach: BWA Lublin, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hunfeld, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Sztuki w Łodzi.