wymiary: 92 x 66 cm,
olej, płótno
sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium
Obraz reprodukowany, m.in. w:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1905, nr 11, z dnia 18 (5) marca 1905,
il. drzeworytnicza na s. 185.
Obraz Furażer łączy się z większym zespołem prac artysty z ujętymi na pierwszym planie konnymi żołnierzami różnej broni i barwy przedstawianymi bądź na tle obozowiska, bądź też na tle oddziałów wojska ciągnący przez równinne pola. Można tu przytoczyć wiele przykładów podobnych rozwiązań kompozycyjnych zamkniętych w niby „przypadkowym kadrze“, z postaciami i końmi wychodzącymi poza granice płótna (patrz np. repr. w: I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996, il. na s. 52, 75, 77, 79). W naszym obrazie na tle wojskowego taboru przedstawiony jest Kozak na karym rumaku. To furażer, żołnierz odpowiedzialny za zaopatrzenie oddziału w paszę (furaż) dla koni.
Brandt zawsze dużą wagę przykładał do wiernego odtwarzania wszelkich realiów, posługując się autentycznymi przedmiotami i rekwizytami. Sam był bowiem zbieraczem-kolekcjonerem, a w swoim monachijskim atelier zgromadził mnóstwo polskich i orientalnych akcesoriów pomocnych mu przy malowaniu obrazów. W jego pracowni, nazywanej „Wschodnią“, był m.in. namiot turecki, różnorodna broń, rzędy końskie, siodła, czapraki, kilimy, wschodnie instrumenty muzyczne i przeróżne inne zabytkowe przedmioty.