Historia: przed rokiem 2014 obraz znajdował się w prywatnej kolekcji w Hamburgu.
W listopadzie 2014 został wystawiony na aukcji domu aukcyjnego Vendu Notarishuis w Rotterdamie.
Furażer łączy się z większym zespołem prac artysty z - ujętymi na pierwszym planie - konnymi żołnierzami różnej broni i barwy przedstawianymi bądź na tle obozowiska, bądź też na tle oddziałów wojska ciągnący przez równinne pola. Można tu przytoczyć wiele przykładów podobnych rozwiązań kompozycyjnych zamkniętych w niby „przypadkowym kadrze“, z postaciami i końmi wychodzącymi poza granice płótna (patrz np. reprodukcje w: I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996, il. na s. 52, 75, 77, 79).
W naszym obrazie, przedstawiony na tle wojskowego taboru, jadący na karym rumaku Kozak to furażer, czyli żołnierz zajmujący się zaopatrzeniem w paszę (furaż) dla koni.
Józef Brandt zawsze dużą wagę przykładał do wiernego odtwarzania wszelkich realiów, malując korzystał z modeli. W zbiorach Muzeum w Radomiu zachowała się fotografia przedstawiająca artystę ustawiającego modela do naszego obrazu (patrz niżej: wykaz literatury). Brandt posługiwał się także autentycznymi rekwizytami. Był zbieraczem-kolekcjonerem, zgromadził mnóstwo polskich i orientalnych akcesoriów pomocnych przy malowaniu. W monachijskiej jego pracowni, nazywanej „Wschodnią“, był, m.in. namiot turecki, różnorodna broń, rzędy końskie, siodła, czapraki, kilimy, wschodnie instrumenty muzyczne i przeróżne inne zabytkowe przedmioty.
Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1905, nr 11, z dnia 18 (5) marca 1905, il. drzeworytnicza na s. 185;
- [E. Micke-Broniarek w:] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 2; red. naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, oprac. E. Micke-Broniarek, K. Znojewska-Prokop; s. 223, nr kat. I. 185, il.;
Zobacz także:
- [A. Masłowska] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 2; red. naukowa E. Micke-Broniarek, dział V. Fotografie z kolekcji Józefa Brandta, s. 294, nr kat. 135.
olej, płótno
92 x 66 cm
sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium
Historia: przed rokiem 2014 obraz znajdował się w prywatnej kolekcji w Hamburgu.
W listopadzie 2014 został wystawiony na aukcji domu aukcyjnego Vendu Notarishuis w Rotterdamie.
Furażer łączy się z większym zespołem prac artysty z - ujętymi na pierwszym planie - konnymi żołnierzami różnej broni i barwy przedstawianymi bądź na tle obozowiska, bądź też na tle oddziałów wojska ciągnący przez równinne pola. Można tu przytoczyć wiele przykładów podobnych rozwiązań kompozycyjnych zamkniętych w niby „przypadkowym kadrze“, z postaciami i końmi wychodzącymi poza granice płótna (patrz np. reprodukcje w: I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996, il. na s. 52, 75, 77, 79).
W naszym obrazie, przedstawiony na tle wojskowego taboru, jadący na karym rumaku Kozak to furażer, czyli żołnierz zajmujący się zaopatrzeniem w paszę (furaż) dla koni.
Józef Brandt zawsze dużą wagę przykładał do wiernego odtwarzania wszelkich realiów, malując korzystał z modeli. W zbiorach Muzeum w Radomiu zachowała się fotografia przedstawiająca artystę ustawiającego modela do naszego obrazu (patrz niżej: wykaz literatury). Brandt posługiwał się także autentycznymi rekwizytami. Był zbieraczem-kolekcjonerem, zgromadził mnóstwo polskich i orientalnych akcesoriów pomocnych przy malowaniu. W monachijskiej jego pracowni, nazywanej „Wschodnią“, był, m.in. namiot turecki, różnorodna broń, rzędy końskie, siodła, czapraki, kilimy, wschodnie instrumenty muzyczne i przeróżne inne zabytkowe przedmioty.
Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1905, nr 11, z dnia 18 (5) marca 1905, il. drzeworytnicza na s. 185;
- [E. Micke-Broniarek w:] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 2; red. naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, oprac. E. Micke-Broniarek, K. Znojewska-Prokop; s. 223, nr kat. I. 185, il.;
Zobacz także:
- [A. Masłowska] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 2; red. naukowa E. Micke-Broniarek, dział V. Fotografie z kolekcji Józefa Brandta, s. 294, nr kat. 135.