Pierwszym Stańczykiem w krakowskiej prapremierze Wesela Wyspiańskiego (16 III 1901r.) był Kazimierz Kamiński, on też początkowo odtwarzał tę rolę w reżyserii L. Solskiego w Teatrze Miejskim we Lwowie (prem. 24 V 1901r.), by wkrótce zastąpił go tam na stałe, aż do końca I wojny światowej, Franciszek Wysocki (właśc. Geldflesch lub Geldfelsch, 1855-1939 lub 1941).
Od 1896 r. studiował w świeżo zreformowanej przez Fałata Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Stanisławskiego, L. Wyczółkowskiego i J. Malczewskiego. Naukę kontynuował w paryskiej École des Beaux-Arts u J.L. Gérôme'a w latach 1899-1901. Był założycielem Grupy Pięciu (1905) i Grupy Zero (1908), członkiem wiedeńskiej secesji (1907, jako pierwszy Polak), Związku Artystów Czeskich "Manes" oraz Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Pozostawał pod dużym wpływem swoich krakowskich mistrzów. Malował sceny rodzajowe, portrety i pejzaże, ale najbardziej znany jest z fantastyczno-symbolicznych kompozycji z motywami ludowymi.
olej, płótno, 59 x 54 cm,
sygn. p.g.: VH.
Pierwszym Stańczykiem w krakowskiej prapremierze Wesela Wyspiańskiego (16 III 1901r.) był Kazimierz Kamiński, on też początkowo odtwarzał tę rolę w reżyserii L. Solskiego w Teatrze Miejskim we Lwowie (prem. 24 V 1901r.), by wkrótce zastąpił go tam na stałe, aż do końca I wojny światowej, Franciszek Wysocki (właśc. Geldflesch lub Geldfelsch, 1855-1939 lub 1941).
Od 1896 r. studiował w świeżo zreformowanej przez Fałata Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Stanisławskiego, L. Wyczółkowskiego i J. Malczewskiego. Naukę kontynuował w paryskiej École des Beaux-Arts u J.L. Gérôme'a w latach 1899-1901. Był założycielem Grupy Pięciu (1905) i Grupy Zero (1908), członkiem wiedeńskiej secesji (1907, jako pierwszy Polak), Związku Artystów Czeskich "Manes" oraz Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Pozostawał pod dużym wpływem swoich krakowskich mistrzów. Malował sceny rodzajowe, portrety i pejzaże, ale najbardziej znany jest z fantastyczno-symbolicznych kompozycji z motywami ludowymi.