W latach 1891-1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, pó¼niej w pracowni Leona Wyczółkowskiego. W latach 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 roku rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 roku twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 roku malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią "nagiej duszy" Stanisława Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą drama-tów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia "kobiet upadłych", porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. Upadła dziewczyna, 1898, katalog wystawy Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).

17
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

FRAGMENT WNĘTRZA Z ZEGAREM

Akwarela, papier
59,4 x 44 cm
Sygnowany ołówkiem p. d.: WW Na odwrocie owalna pieczęć z napisem: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA | DOM ARTYSTY Poniżej faksymile podpisu artysty, poniżej pieczęć z numerem: 000812

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1891-1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, pó¼niej w pracowni Leona Wyczółkowskiego. W latach 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 roku rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 roku twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 roku malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią "nagiej duszy" Stanisława Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą drama-tów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia "kobiet upadłych", porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. Upadła dziewczyna, 1898, katalog wystawy Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).