Do najbardziej rozpoznawalnych, wczesnych realizacji artysty należy cykl Fotografia czterowymiarowa testujący wielowymiarowość płaszczyznowych przedstawień zdjęcia fotograficznego. Każda z wersji tej pracy składa się z kilku odbitek i każda z nich przedstawia ten sam motyw miejskiego krajobrazu. Pierwsze ujęcie jest statyczne, a na kolejnych narastają zniekształcenia i zamazania obrazu będące efektem ruchu i rożnego czasu ekspozycji. Zdjęcia prezentowanej wersji powstałe w Łodzi były wykonane przez artystę z tramwaju. Realizacji cyklu towarzyszyły teoretyczne rozważania na temat płaszczyznowości i przestrzenności rejestracji mechanicznej przedstawione w tekście pt. Teoria fotografii czterowymiarowej – empiryczne (fotograficzne) sprawdzenie (udowodnienie) niezmienniczości czasoprzestrzeni (1972).
Praca reprodukowana m.in. w: Ryszard Waśko. Choice, red. C. Kleiner, Ł. Waśko– Mandes, Kolonia 2014; Żywa Galeria. Łódzki progresywny ruch artystyczny, red. J. Robakowski, Łódź 2000; W kręgu neoaawangary. Warsztat Formy Filmowej, red. M. Bomanowska, A. Cichowicz, Łódź 2017; Warsztat Formy Filmowej, red. M. Kuźmicz, Ł. Ronduda, Berlin 2017.
1972
pięć odbitek żelatynowo-srebrowych, papier
15,5 x 23 cm każda
sygn., dat., tyt., i numeracja na odwrociu: R. Waśko 1972 „4-dimensional photograpy”
vintage print
oprawa: passe-partout, drewniana rama, szkło
Do najbardziej rozpoznawalnych, wczesnych realizacji artysty należy cykl Fotografia czterowymiarowa testujący wielowymiarowość płaszczyznowych przedstawień zdjęcia fotograficznego. Każda z wersji tej pracy składa się z kilku odbitek i każda z nich przedstawia ten sam motyw miejskiego krajobrazu. Pierwsze ujęcie jest statyczne, a na kolejnych narastają zniekształcenia i zamazania obrazu będące efektem ruchu i rożnego czasu ekspozycji. Zdjęcia prezentowanej wersji powstałe w Łodzi były wykonane przez artystę z tramwaju. Realizacji cyklu towarzyszyły teoretyczne rozważania na temat płaszczyznowości i przestrzenności rejestracji mechanicznej przedstawione w tekście pt. Teoria fotografii czterowymiarowej – empiryczne (fotograficzne) sprawdzenie (udowodnienie) niezmienniczości czasoprzestrzeni (1972).
Praca reprodukowana m.in. w: Ryszard Waśko. Choice, red. C. Kleiner, Ł. Waśko– Mandes, Kolonia 2014; Żywa Galeria. Łódzki progresywny ruch artystyczny, red. J. Robakowski, Łódź 2000; W kręgu neoaawangary. Warsztat Formy Filmowej, red. M. Bomanowska, A. Cichowicz, Łódź 2017; Warsztat Formy Filmowej, red. M. Kuźmicz, Ł. Ronduda, Berlin 2017.