Malarz i grafik. Studiował na warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej "Kultury", m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d`Art Moderne w Paryżu.

130
Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Folwark zwierzęcy, Teka 10 grafik, 1974 r.

litografia barwna/papier, 70 x 49,5 cm
każda grafika sygnowana, datowana i opisana u dołu ołówkiem: `Lebenstein 74 XV/XX`
1) Pierścienie powinny zniknąć z naszych nosów, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
2) Sen Majora: Ziemia z której zniknął człowiek, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
3) Zwierzęta wypędzają ludzi, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
4) Inwazja, która się nie powiodła, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
5) Chyży: Plany budowy wiatraka, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
6) Napoleon wypędza Chyżego, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
7) Konstrukcja pierwszego wiatraka: świnie się nie przejmują, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
8) Koniec Boksera, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
9) Zwierzęta są równe, ale niektóre zwierzęta są lepsze od innych, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;
10) Prawie niemożliwym było odróżnić człowieka od świni, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `XV/XX, Lebenstein 74`;

na stronie tytułowej dedykacja ołówkiem: `Drogiemu Panu Profesorowi | Adamowi (nazwisko nieczytelnie) | z przyjaźnią | Lebenstein | 28.2.79.`

LITERATURA:
- George Orwell, Folwark Zwierzęcy, Kraków 1990, s. 97-115

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz i grafik. Studiował na warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej "Kultury", m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d`Art Moderne w Paryżu.