REFERENCJE:
- Katalog polowy raisonné #69-11 E
- Katalog Michler & Lopsinger raisonné nr 348
- Katalog Sahli raisonné #172
Akwaforty z cyklu „Flordali“zostały wykonane wg gwaszy Salvadora Dali, dla których wzorem były ilustracje do publikacji A. Poiteau, Pomologie française, wyd. 1846. Artysta uzupełnił je motywami rysunkowymi w technice suchej igły.
Największą kolekcję dzieł Salvadora Dalego posiada Dalí Theatre-Museum w Figueres (Hiszpania). Ponadto prace artysty można zobaczyć m.in. w Gala Dalí House-Museum w Púbol (Hiszpania), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Reina Sofia Museum) w Madrycie, Salvador Dalí House Museum w Port Lligat oraz Salvador Dalí Museum w St Petersburgu na Florydzie.
Bezpośrednią inspiracją dla surrealistycznego malarstwa Salvadora Dalego była psychoanaliza Sigmunda Freuda. Artysta był zafascynowany ludzką podświadomością i starał się przedstawić kryjące się w niej obrazy za pomocą formy malarskiej.
Opierając się na teorii psychoanalizy Sigmunda Freuda, rozwinął własną tzw.paranoiczno-krytyczną metodę twórczą, którą w artykule ĽAne pourri (1930) zdefiniował;spontaniczną metodę poznania irracjonalnego, opartą na krytycznej i systematycznej obiektywizacji delirycznych skojarzeń i interpretacji. Malarstwo artysty nie pozostało obojętne na twórczość innych surrealistów jak Yves Tanguy i Giorgio de Chirico. Prace Salvadora Dalego, utrzymane w konwencji realistycznych wizji
sennych i halucynacji, były przesycone treściami erotycznymi, ujawniały obsesyjne zainteresowanie problemami przemijania i rozkładu, a także pamięci i trwania.
W 1969 roku Dalí pracował nad kolorowymi planszami litograficznymi „Pomologie francais” z roku 1846. Ilustracje, wykonane w tej technice, pokazują bardzo subtelną grę kolorów i głównym ich tematem są motywy botaniczne. Dalí o żywił gotowe grafiki swoimi osobliwymi fantazjami. W kolekcji czterech proponowanych grafik mamy brzoskwinię, figę oraz morelę. Stanowią one fragment cyklu
„FlorDali (Les Fruits)”, który składał się z 12-stu plansz. Prace są niezwykle dekoracyjne. Łączą w sobie urodę starych litografii i botanicznych ze szczyptą dowcipu, erotyki i myśli surrealistycznej.
Artysta bawi się w inteligentny sposób, łącząc estetykę tych dwóch światów. W „Morelowym Rycerzu „zostały wydobyte erotyczne elementy, kontrast pomiędzy Rycerzem symbolizującym męski popęd, śmiałość i kruchą, ale zmysłową morelą. Podobny charakter ma Figa. Owoc zastąpił piersi postaci, jednak ta wije się dramatycznie pod łodygą, która przytrzymuje ją w miejscu. „Skruszona Brzoskwinia”
wydaje się najbardziej subtelna, zawstydzona swoim zmysłowym charakterem, pewna, że ulegnie pokusom rycerza.
SALVADOR DALI - ekscentryczny hiszpański malarz i jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w sztuce XX wieku. Był indywidualistą, który do tej pory wzbudza skrajne emocje. Jedni uważają go za geniusza inni za człowieka ze zbyt dużym ego.
Oryginalna akwaforta wzbogacona techniką suchej igły na litografii wykonana na prasach warsztatu Cadaqués w pracowni Atelier Rigal , na przyciemnianym welinie z Auvergne, wymiary: 56 x 36 cm odcisk prasy, 75 x 52 cm cm w oprawie passe partout, edycja limitowana, numerowana LXI/CL, podpisana ołówkiem przez autora „ Dali 1969” l.d.
Zobacz katalogREFERENCJE:
- Katalog polowy raisonné #69-11 E
- Katalog Michler & Lopsinger raisonné nr 348
- Katalog Sahli raisonné #172
Akwaforty z cyklu „Flordali“zostały wykonane wg gwaszy Salvadora Dali, dla których wzorem były ilustracje do publikacji A. Poiteau, Pomologie française, wyd. 1846. Artysta uzupełnił je motywami rysunkowymi w technice suchej igły.
Największą kolekcję dzieł Salvadora Dalego posiada Dalí Theatre-Museum w Figueres (Hiszpania). Ponadto prace artysty można zobaczyć m.in. w Gala Dalí House-Museum w Púbol (Hiszpania), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Reina Sofia Museum) w Madrycie, Salvador Dalí House Museum w Port Lligat oraz Salvador Dalí Museum w St Petersburgu na Florydzie.
Bezpośrednią inspiracją dla surrealistycznego malarstwa Salvadora Dalego była psychoanaliza Sigmunda Freuda. Artysta był zafascynowany ludzką podświadomością i starał się przedstawić kryjące się w niej obrazy za pomocą formy malarskiej.
Opierając się na teorii psychoanalizy Sigmunda Freuda, rozwinął własną tzw.paranoiczno-krytyczną metodę twórczą, którą w artykule ĽAne pourri (1930) zdefiniował;spontaniczną metodę poznania irracjonalnego, opartą na krytycznej i systematycznej obiektywizacji delirycznych skojarzeń i interpretacji. Malarstwo artysty nie pozostało obojętne na twórczość innych surrealistów jak Yves Tanguy i Giorgio de Chirico. Prace Salvadora Dalego, utrzymane w konwencji realistycznych wizji
sennych i halucynacji, były przesycone treściami erotycznymi, ujawniały obsesyjne zainteresowanie problemami przemijania i rozkładu, a także pamięci i trwania.
W 1969 roku Dalí pracował nad kolorowymi planszami litograficznymi „Pomologie francais” z roku 1846. Ilustracje, wykonane w tej technice, pokazują bardzo subtelną grę kolorów i głównym ich tematem są motywy botaniczne. Dalí o żywił gotowe grafiki swoimi osobliwymi fantazjami. W kolekcji czterech proponowanych grafik mamy brzoskwinię, figę oraz morelę. Stanowią one fragment cyklu
„FlorDali (Les Fruits)”, który składał się z 12-stu plansz. Prace są niezwykle dekoracyjne. Łączą w sobie urodę starych litografii i botanicznych ze szczyptą dowcipu, erotyki i myśli surrealistycznej.
Artysta bawi się w inteligentny sposób, łącząc estetykę tych dwóch światów. W „Morelowym Rycerzu „zostały wydobyte erotyczne elementy, kontrast pomiędzy Rycerzem symbolizującym męski popęd, śmiałość i kruchą, ale zmysłową morelą. Podobny charakter ma Figa. Owoc zastąpił piersi postaci, jednak ta wije się dramatycznie pod łodygą, która przytrzymuje ją w miejscu. „Skruszona Brzoskwinia”
wydaje się najbardziej subtelna, zawstydzona swoim zmysłowym charakterem, pewna, że ulegnie pokusom rycerza.
SALVADOR DALI - ekscentryczny hiszpański malarz i jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w sztuce XX wieku. Był indywidualistą, który do tej pory wzbudza skrajne emocje. Jedni uważają go za geniusza inni za człowieka ze zbyt dużym ego.