Obraz należy do cyklu scenek z życia codziennego kawalerii. Dominującą w nim grupę stanowią kompozycje z wojakami w towarzystwie młodych, wiejskich dziewcząt. Polskich żołnierzy Wojciech Kossak malował zarówno w mundurach współczesnych, jak i historycznych. Zawsze towarzyszył im koń, ulubiony motyw malarski artysty. Kossak swoją twórczością stworzył etos żołnierza polskiego – dzielnego i nieustraszonego w walce oraz zawsze ciepło przyjmowanego pod strzechami. W ten sposób artysta realizował swoją misję narodową i niepodległościową. Żadna z malowanych przez niego panien nie odmawiała pomocy dzielnemu żołnierzowi. Obrazy te miały rozbudzać świadomość narodową i zachęcać do służby na chwałę wolnej Polski.

Prezentowany obraz niezaprzeczalnie jest znakomitym przykładem wirtuozerii i swobody malarskiej Wojciecha Kossaka. Jego twórczość cieszyła się wielkim powodzeniem, również dzięki tematyce przemawiającej do gustów kolekcjonerów zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Nic więc dziwnego, że artysta otrzymywał liczne zamówienia na wzbudzające zachwyt kompozycje i niejednokrotnie powielał je, zmieniając pewne szczegóły.

Flirt przy studni namalowany został w 1920 roku zapewne w Nowym Jorku, do którego artysta dotarł pod koniec września 1920 roku. Była to pierwsza z kilku odbytych przez niego w latach 1920-1926 podróży za ocean. W licznych listach do żony pisał o swoich staraniach o sławę i fortunę oraz o gorącym przyjęciu wśród rodaków, którzy składali u niego liczne zamówienia.

Bibliografia:
– K. Olszański, Wojciech Kossak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976, 1982, 1990;
– Wojciech Kossak, Listy do żony i przyjaciół 1883-1942, t. II: lata 1908-1942, oprac K. Olszański, Kraków 1985.

41
Wojciech KOSSAK (1856 Paryż - 1942 Kraków)

FLIRT PRZY STUDNI, 1920

olej, płótno naklejone na tekturę
50,3 x 40 cm
sygn. l.d. (dwukrotnie): Wojciech Kossak | 1920
p.d. sygnatura zamalowana: Wojciech Kossak | 1920

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz należy do cyklu scenek z życia codziennego kawalerii. Dominującą w nim grupę stanowią kompozycje z wojakami w towarzystwie młodych, wiejskich dziewcząt. Polskich żołnierzy Wojciech Kossak malował zarówno w mundurach współczesnych, jak i historycznych. Zawsze towarzyszył im koń, ulubiony motyw malarski artysty. Kossak swoją twórczością stworzył etos żołnierza polskiego – dzielnego i nieustraszonego w walce oraz zawsze ciepło przyjmowanego pod strzechami. W ten sposób artysta realizował swoją misję narodową i niepodległościową. Żadna z malowanych przez niego panien nie odmawiała pomocy dzielnemu żołnierzowi. Obrazy te miały rozbudzać świadomość narodową i zachęcać do służby na chwałę wolnej Polski.

Prezentowany obraz niezaprzeczalnie jest znakomitym przykładem wirtuozerii i swobody malarskiej Wojciecha Kossaka. Jego twórczość cieszyła się wielkim powodzeniem, również dzięki tematyce przemawiającej do gustów kolekcjonerów zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Nic więc dziwnego, że artysta otrzymywał liczne zamówienia na wzbudzające zachwyt kompozycje i niejednokrotnie powielał je, zmieniając pewne szczegóły.

Flirt przy studni namalowany został w 1920 roku zapewne w Nowym Jorku, do którego artysta dotarł pod koniec września 1920 roku. Była to pierwsza z kilku odbytych przez niego w latach 1920-1926 podróży za ocean. W licznych listach do żony pisał o swoich staraniach o sławę i fortunę oraz o gorącym przyjęciu wśród rodaków, którzy składali u niego liczne zamówienia.

Bibliografia:
– K. Olszański, Wojciech Kossak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976, 1982, 1990;
– Wojciech Kossak, Listy do żony i przyjaciół 1883-1942, t. II: lata 1908-1942, oprac K. Olszański, Kraków 1985.