Prezentowana tkanina jest wyjątkowym dziełem – jednym z 20 egzemplarzy jakie powstały według projektu Richarda Anuszkiewicza, wybitnego przedstawiciela op-artu. W 1959 roku Alfred Barr, ówczesny dyrektor Museum of Modern Art w Nowym Jorku, zakupił do kolekcji obrazy tego artysty, widząc w nim jednego z głównych twórców kierunku. W 1965 roku prace Anuszkiewicza zostały zaprezentowane na wystawie „The Responsive Eye” – ekspozycji kluczowej dla ruchu. Należy wspomnieć, że podczas studiów na Yale University malarz uczył się u Josefa Albersa – prekursora sztuki optycznej, teoretyka barw. Natomiast żona Albersa – Anni należy do najwybitniejszych dwudziestowiecznych twórców tkaniny artystycznej. Nie jest więc przypadkiem, że niektórzy z amerykańskich abstrakcjonistów, jak np. Kenneth Noland czy Frank Stella, chętnie eksperymentowali z przenoszeniem rozwiązań malarskich w medium tkackie. Oferowana praca jest tym ciekawsza, że powstała z filcu w technice aplikacji. Dzięki nałożeniu wąskich pasków tworzących boki kwadratów, uzyskano relief. Efekt wypukłości i miękkość materiału sprawiają, że kompozycję odbieramy inaczej niż malarstwo – dzieło przez swoją haptyczność zachęca widza do zaangażowania zmysłu dotyku. Jednocześnie kompozycja nie straciła nic ze swej świetlistości i nasycenia barw, tak właściwych dla malarstwa Anuszkiewicza.

25
Richard ANUSZKIEWICZ (1930 Erie, Pensylwania - 2020 Englewood, New Jersey)

FLAGA, ok. 1968 r.

filc/aluminium, 145 x 150 cm
sygnowana i opisana na aplikacji na odwrocie: BETSY ROSS FLAG AND BANNER CO., INC. | odręczny podpis atysty RICHARD ANUSZKIEWICZ | EDITION OF 20

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana tkanina jest wyjątkowym dziełem – jednym z 20 egzemplarzy jakie powstały według projektu Richarda Anuszkiewicza, wybitnego przedstawiciela op-artu. W 1959 roku Alfred Barr, ówczesny dyrektor Museum of Modern Art w Nowym Jorku, zakupił do kolekcji obrazy tego artysty, widząc w nim jednego z głównych twórców kierunku. W 1965 roku prace Anuszkiewicza zostały zaprezentowane na wystawie „The Responsive Eye” – ekspozycji kluczowej dla ruchu. Należy wspomnieć, że podczas studiów na Yale University malarz uczył się u Josefa Albersa – prekursora sztuki optycznej, teoretyka barw. Natomiast żona Albersa – Anni należy do najwybitniejszych dwudziestowiecznych twórców tkaniny artystycznej. Nie jest więc przypadkiem, że niektórzy z amerykańskich abstrakcjonistów, jak np. Kenneth Noland czy Frank Stella, chętnie eksperymentowali z przenoszeniem rozwiązań malarskich w medium tkackie. Oferowana praca jest tym ciekawsza, że powstała z filcu w technice aplikacji. Dzięki nałożeniu wąskich pasków tworzących boki kwadratów, uzyskano relief. Efekt wypukłości i miękkość materiału sprawiają, że kompozycję odbieramy inaczej niż malarstwo – dzieło przez swoją haptyczność zachęca widza do zaangażowania zmysłu dotyku. Jednocześnie kompozycja nie straciła nic ze swej świetlistości i nasycenia barw, tak właściwych dla malarstwa Anuszkiewicza.