Pochodzenie: spadkobiercy Stefanii z Ratyńskich Szymanowskiej (1889-1983).
Oferowany zestaw pochodzi z najlepszego okresu działalności słynnych warszawskich brązowników (1900- 1914). Bracia Łopieńscy (1862–1950) cieszyli się już uznaniem na świecie, zaś wśród ich prestiżowych odbiorców wymieniany był nawet dwór carski. Powstawały wtedy przedmioty najwyższej klasy, zarówno brązy, jak i srebra, mistrzowsko odlewane i cyzelowane. Do dziś są one poszukiwane przez kolekcjonerów na rynku międzynarodowym. Choć brązownictwo należy do sztuk wieloegzemplarzowych, nie można spodziewać się, aby przedmioty wykonane według omawianego modelu powstały licznie; były to wyroby luksusowe, tworzone z ogromnym nakładem pracy wysoko wyspecjalizowanych rzemieślników, przy użyciu kosztownych materiałów.
O wartości kolekcjonerskiej i muzealnej garnituru z Posejdonem i Amfitrytą stanową poziom artystyczny, datowanie na najlepszy okres działalności firmy, rzadkie wzornictwo (w żadnej z polskich kolekcji muzealnych nie ma przedmiotów według tego modelu), znana proweniencja, dobry stan zachowania oraz fakt, iż nie uległ rozproszeniu.
Bibliografia i źródła:
– Monika Bryl, Sztuka brązownicza rodziny Łopieńskich od roku 1862 do czasów współczesnych, praca doktorska napisana w Katedrze Kultury Artystycznej pod kierunkiem dr hab. Agnieszki Bender, Katolicki Uniwersytet Lubelski w Lublinie, Lublin 2012, il. 4.72.
– Oferta handlowa firmy Bracia Łopieńscy, fotografia archiwalna z lat 1900-1914.
GARNITUR NA TOALETKĘ Z POSEJDONEM I AMFITRYTĄ, ok. 1900
brąz odlewany, cyzelowany, złocony, kryształ
sygn. na każdym naczyniu: BR. ŁOPIEŃSCY
stan zachowania: utrącony jeden korek, pęknięcie jednego wkładu szklanego, niewielkie przetarcia złocenia
Komplet siedmiu naczyń na toaletkę w składzie:
– trzy flakony:
na perfumy (16,5 x 5,2 x 5,2 cm),
na wodę kolońską (19,5 x 6,5 x 6,5 cm),
sole trzeźwiące (13 x 4,5 x 4,5 cm);
– naczynie do pudru, różu lub kremu (8,5 x 12 x 8 cm),
– pudełko do przechowywania szczotek do zębów (23,5 x 8 x 8 cm),
– pojemnik na mydło (10,5 x 9 x 9 cm),
– dodatkowe naczynie (4,5 x 10 x 4,5 cm).
Kryształowe wkłady (import z Francji) są ujęte w ażurową oprawę z brązu złoconego ze scenami porwania Amfitryty przez Posejdona oraz ich ślubu i triumfu.
Pochodzenie: spadkobiercy Stefanii z Ratyńskich Szymanowskiej (1889-1983).
Oferowany zestaw pochodzi z najlepszego okresu działalności słynnych warszawskich brązowników (1900- 1914). Bracia Łopieńscy (1862–1950) cieszyli się już uznaniem na świecie, zaś wśród ich prestiżowych odbiorców wymieniany był nawet dwór carski. Powstawały wtedy przedmioty najwyższej klasy, zarówno brązy, jak i srebra, mistrzowsko odlewane i cyzelowane. Do dziś są one poszukiwane przez kolekcjonerów na rynku międzynarodowym. Choć brązownictwo należy do sztuk wieloegzemplarzowych, nie można spodziewać się, aby przedmioty wykonane według omawianego modelu powstały licznie; były to wyroby luksusowe, tworzone z ogromnym nakładem pracy wysoko wyspecjalizowanych rzemieślników, przy użyciu kosztownych materiałów.
O wartości kolekcjonerskiej i muzealnej garnituru z Posejdonem i Amfitrytą stanową poziom artystyczny, datowanie na najlepszy okres działalności firmy, rzadkie wzornictwo (w żadnej z polskich kolekcji muzealnych nie ma przedmiotów według tego modelu), znana proweniencja, dobry stan zachowania oraz fakt, iż nie uległ rozproszeniu.
Bibliografia i źródła:
– Monika Bryl, Sztuka brązownicza rodziny Łopieńskich od roku 1862 do czasów współczesnych, praca doktorska napisana w Katedrze Kultury Artystycznej pod kierunkiem dr hab. Agnieszki Bender, Katolicki Uniwersytet Lubelski w Lublinie, Lublin 2012, il. 4.72.
– Oferta handlowa firmy Bracia Łopieńscy, fotografia archiwalna z lat 1900-1914.