Oferowany obraz jest odpowiednikiem obrazu "Intermezzo" (Muzeum Sztuki w Łodzi) jako część tryptyku "Kobieta" z 1918 r. Wspólna dla obu kompozycji jest postać przysiadłej na żerdzi kobiety będącej połączeniem znamiennych dla ikonografii Malczewskiego postaci uskrzydlonej Nike i drapieżnej Chimery kuszącej zmysłowymi wdziękami. W obrazie "Intermezzo" ku personifikacji Zwycięstwa - Nike przez bujnie porośnięte trawami łąki podąża autoportretowo ujęta postać artysty. Czy zmierza on do kresu posłannictwa swej sztuki, sztuki utożsamionej z patriotycznym obowiązkiem, a zarazem z osobistym cierpieniem? Jest rok 1918, nadchodzi oczekiwana przez pokolenia Polaków wolność. Obraz "Finale" nie przynosi jednak jednoznacznie pozytywnego zakończenia. Obok Nike spoczywa na ziemi martwy wędrowiec. Metaforyczne przesłanie obrazu zdaje się nawiązywać do dramatu "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego, w którym odzyskanie politycznej wolności możliwe jest dzięki krwawej ofierze narodu. Przedstawione postacie są, w sposób charakterystyczny dla sztuki Malczewskiego, mistrzowsko narysowane w skomplikowanym skrócie perspektywicznym i znakomicie wymodelowane pewnym swobodnym duktem pędzla. O warsztatowej maestrii świadczy skomplikowana harmonia tonów zieleni, błękitu, różów i bieli. Obraz "Intermezzo" repr. jest w publikacji Teresy Grzybkowskiej "Świat obrazów Jacka Malczewskiego" (Warszawa 1996, il. 32, s. 160).

14
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Finale, z tryptyku Kobieta, 1918

Olej, dykta, 100 x69
Sygn l.g.: J Malczewski / 1918

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Oferowany obraz jest odpowiednikiem obrazu "Intermezzo" (Muzeum Sztuki w Łodzi) jako część tryptyku "Kobieta" z 1918 r. Wspólna dla obu kompozycji jest postać przysiadłej na żerdzi kobiety będącej połączeniem znamiennych dla ikonografii Malczewskiego postaci uskrzydlonej Nike i drapieżnej Chimery kuszącej zmysłowymi wdziękami. W obrazie "Intermezzo" ku personifikacji Zwycięstwa - Nike przez bujnie porośnięte trawami łąki podąża autoportretowo ujęta postać artysty. Czy zmierza on do kresu posłannictwa swej sztuki, sztuki utożsamionej z patriotycznym obowiązkiem, a zarazem z osobistym cierpieniem? Jest rok 1918, nadchodzi oczekiwana przez pokolenia Polaków wolność. Obraz "Finale" nie przynosi jednak jednoznacznie pozytywnego zakończenia. Obok Nike spoczywa na ziemi martwy wędrowiec. Metaforyczne przesłanie obrazu zdaje się nawiązywać do dramatu "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego, w którym odzyskanie politycznej wolności możliwe jest dzięki krwawej ofierze narodu. Przedstawione postacie są, w sposób charakterystyczny dla sztuki Malczewskiego, mistrzowsko narysowane w skomplikowanym skrócie perspektywicznym i znakomicie wymodelowane pewnym swobodnym duktem pędzla. O warsztatowej maestrii świadczy skomplikowana harmonia tonów zieleni, błękitu, różów i bieli. Obraz "Intermezzo" repr. jest w publikacji Teresy Grzybkowskiej "Świat obrazów Jacka Malczewskiego" (Warszawa 1996, il. 32, s. 160).