Gdy na I Biennale Młodych w Paryżu w 1959 Jan Lebenstein otrzymał nagrodę Grand Prix, wystawione tam „figury osiowe“ uznano za rewelację. Odrealnione pionowe postaci krytyka zaliczyła do stylu informelu. Tymczasem Lebenstein o nich mówił: „Maluję człowieka uzewnętrzniając jego wnętrze“.
W tym celu posługiwał się żywą materią malarską ujętą w rygor osi i symetrii, z pewnym, powtarzającym się rytmem. Powstawały dziwne figury hieratyczne egzystujące na granicy abstrakcji i świata figuratywnego, malowane gęsto, fakturowo nakładaną farbą o najczęściej brunatnej kolorystyce. Stąd już krok do zwierzęcych stworów, które zdominowały jego twórczość na początku lat 60. XX wieku.
Figura Axiale 45 jest wybitnym obrazem, który kumuluje wszystkie cechy warsztatu i koncepcji artystycznej Jana Lebensteina z tego okresu.
olej, płótno
160 x 53 cm
sygn. p.d.: LEBENSTEIN
sygn. na odwrocie na płótnie: Lebenstein | figure axiale 45 | 1959
na odwrocie na krośnie francuska nalepka transportowa
Gdy na I Biennale Młodych w Paryżu w 1959 Jan Lebenstein otrzymał nagrodę Grand Prix, wystawione tam „figury osiowe“ uznano za rewelację. Odrealnione pionowe postaci krytyka zaliczyła do stylu informelu. Tymczasem Lebenstein o nich mówił: „Maluję człowieka uzewnętrzniając jego wnętrze“.
W tym celu posługiwał się żywą materią malarską ujętą w rygor osi i symetrii, z pewnym, powtarzającym się rytmem. Powstawały dziwne figury hieratyczne egzystujące na granicy abstrakcji i świata figuratywnego, malowane gęsto, fakturowo nakładaną farbą o najczęściej brunatnej kolorystyce. Stąd już krok do zwierzęcych stworów, które zdominowały jego twórczość na początku lat 60. XX wieku.
Figura Axiale 45 jest wybitnym obrazem, który kumuluje wszystkie cechy warsztatu i koncepcji artystycznej Jana Lebensteina z tego okresu.